Festivalbranding : "Mind over matter"
Kaukonen, Anne (2012)
Kaukonen, Anne
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817026
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus kolmen Helsinkiläisen festivaalin brändistrategioista ja –tietoisuudesta.
Työssä tuodaan esille konkreettisia työvälineitä kulttuurialan toimijoille, vahvan brändin rakentamisen ja ylläpitämisen kannalta.
Alati kasvava urbaani kaupunkiympäristö tarjoaa yksilöille yhä enemmän tapahtumia ja harrastusmahdollisuuksia. Tämä johtaa siihen että innovatiiviset ja erilaiset brändäykseen, ja markkinointiin kohdistetut strategiat ovat yhä tärkeämmässä ja ratkaisevammassa roolissa näkyvyyden ja tunnettuuden kannalta.
Opinnäytetyö tarkastelee festivaalien brändäystä ja brändistrategioita tuottajan näkökulmasta. Koska kulttuurialan toimintatavat lähenevät vuosi vuodelta liikemaailman toimintatapoja, on sen alati keksittävä yhä innovatiivisempia ja yllättävämpiä markkinointistrategioita ja toimia alalla strategisesti ja johdonmukaisesti. Brändit muodostuvat vastaanottajan mielessä ja eivät täten ole myytävänä. Vahva brändi on siis organisaation tärkein voimavara ja kallein investointi.
Työssä tuodaan esille konkreettisia työvälineitä kulttuurialan toimijoille, vahvan brändin rakentamisen ja ylläpitämisen kannalta.
Alati kasvava urbaani kaupunkiympäristö tarjoaa yksilöille yhä enemmän tapahtumia ja harrastusmahdollisuuksia. Tämä johtaa siihen että innovatiiviset ja erilaiset brändäykseen, ja markkinointiin kohdistetut strategiat ovat yhä tärkeämmässä ja ratkaisevammassa roolissa näkyvyyden ja tunnettuuden kannalta.
Opinnäytetyö tarkastelee festivaalien brändäystä ja brändistrategioita tuottajan näkökulmasta. Koska kulttuurialan toimintatavat lähenevät vuosi vuodelta liikemaailman toimintatapoja, on sen alati keksittävä yhä innovatiivisempia ja yllättävämpiä markkinointistrategioita ja toimia alalla strategisesti ja johdonmukaisesti. Brändit muodostuvat vastaanottajan mielessä ja eivät täten ole myytävänä. Vahva brändi on siis organisaation tärkein voimavara ja kallein investointi.