Asiakastyytyväisyystutkimus : Selkämaan Suunnittelu Oy
Lindblom, Nina (2012)
Lindblom, Nina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121419520
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyys, sen merkitys yritykselle sekä sen tutkiminen asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Työn tarkoituksena oli selvittää Selkämaan Suunnittelu Oy:n asiakastyytyväisyyttä kokonaisuudessaan.
Selkämaan Suunnittelu on Haapajärvellä sijaitseva sähkösuunnitteluyritys, joka halusi selvittää asiakkaidensa tyytyväisyyttä. Toimeksiantajalle ei ole aiemmin tehty asiakastyytyväisyystutkimusta, ja siksi aihe oli ajankohtainen.
Teoreettisessa osiossa käsitellään asiakkaita, markkinointia sekä asiakastyytyväisyyttä ja sen tärkeyttä. Empiirisessä osuudessa käydään läpi suoritettua asiakastyytyväisyyskyselyä, sen kysymyksiä ja tuloksia sekä analysoidaan lopputulosta.
Asiakastyytyväisyyskyselyä suoritettiin kahden viikon ajan marras-joulukuussa 2011, Webropol-ohjelman avulla. Kyselyyn vastasi 42 henkilöä, ja näin ollen vastausprosentti oli 53 %.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että Selkämaan Suunnittelun asiakkaiden tyytyväisyys on hyvä. Asiakkaat olivat tyytyväisiä kokonaisuuteen, eikä mitään suurta epäkohtaa tullut esille. Pieniä parannusehdotuksia selvisi, mutta kaiken kaikkiaan asiakastyytyväisyys on kohdallaan.
Selkämaan Suunnittelu on Haapajärvellä sijaitseva sähkösuunnitteluyritys, joka halusi selvittää asiakkaidensa tyytyväisyyttä. Toimeksiantajalle ei ole aiemmin tehty asiakastyytyväisyystutkimusta, ja siksi aihe oli ajankohtainen.
Teoreettisessa osiossa käsitellään asiakkaita, markkinointia sekä asiakastyytyväisyyttä ja sen tärkeyttä. Empiirisessä osuudessa käydään läpi suoritettua asiakastyytyväisyyskyselyä, sen kysymyksiä ja tuloksia sekä analysoidaan lopputulosta.
Asiakastyytyväisyyskyselyä suoritettiin kahden viikon ajan marras-joulukuussa 2011, Webropol-ohjelman avulla. Kyselyyn vastasi 42 henkilöä, ja näin ollen vastausprosentti oli 53 %.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että Selkämaan Suunnittelun asiakkaiden tyytyväisyys on hyvä. Asiakkaat olivat tyytyväisiä kokonaisuuteen, eikä mitään suurta epäkohtaa tullut esille. Pieniä parannusehdotuksia selvisi, mutta kaiken kaikkiaan asiakastyytyväisyys on kohdallaan.