Kriisiviestintäohje Kymenlaakson ammattikorkeakoululle
Sahlberg, Oona (2009)
Sahlberg, Oona
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kriisiviestintäohje Kymenlaakson ammattikorkeakoululle. Kriisiviestintä on tärkeä osa organisaation viestintää. Kriisiviestintäohjeen tarkoituksena on toimia sisäisen ja ulkoisen viestinnän ohjenuorana kriisin sattuessa.
Kriisiviestintäohje on tarkoitettu antamaan kaikille organisaation jäsenille, myös niille joiden toimenkuvaan viestintä ei normaalisti kuulu, kuvan siitä, mitä kriisiviestintä on. Ohjeen tarkoitus on olla tiivis ja helposti sisäistettävä.
Opinnäytetyön lähteinä toimivat paitsi Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kriisitoiminnan kanssa työssään tekemisissä oleva henkilökunta sekä lukuisa alan kirjallisuus, myös muiden yhteisöjen kriisiviestintäsuunnitelmat ja -ohjeet. Nuo ohjeet antoivat taustatietoa siitä, mikä kriisiviestinnässä toimii ja mikä ei.
Opinnäytetyössä aiheen käsittely aloitetaan tutustumalla siihen, mikä kriisi on. Työssä käydään läpi millaisia kriisejä on olemassa, miten ne syntyvät ja miten niitä hallitaan. Lisäksi pohditaan, millaiset kriisit voivat kohdata Kymenlaakson ammattikorkeakoulua.
Työn toinen osio paneutuu siihen, millaista on hyvä kriisiviestintä, mikä on viestinnän tarkoitus yhteisössä sekä mitä eroa ja yhteistä on muutos- ja kriisiviestinnällä. Vielä tarkemmin paneudutaan siihen, millaisia vaatimuksia kriisi asettaa ulkoiselle ja sisäiselle viestinnälle.
Opinnäytteessä käydään läpi Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kriisiviestinnän ja kriisinhallinnan tilanne ennen tämän opinnäytteen tekemistä, ennen kuin työ paneutuu itse ohjeen tekoprosessiin. Viimeisessä osiossa kerrotaan ohjeen kirjoituksesta, sen tekemiseen vaikuttaneista seikoista sekä siitä, millainen ohjeesta lopulta tuli. Tekoprosessin kuvauksessa käsiteltyjä asioita ovat muun muassa tiedottaminen hajallaan olevilla kampuksilla sekä kriisitilanteen tietojen saaminen viestinnästä vastaavien tietoon mahdollisimman pian.
Teoriaosuus kääntyi käytännöksi KyAMK:n kriisiviestintäohjeessa, jossa käytettiin hyväksi opinnäytteessä koottuja tietoja hyvistä sisäisen ja ulkoisen kriisiviestinnän käytännöistä ja sovelluksista.
Kriisiviestintäohje on tarkoitettu antamaan kaikille organisaation jäsenille, myös niille joiden toimenkuvaan viestintä ei normaalisti kuulu, kuvan siitä, mitä kriisiviestintä on. Ohjeen tarkoitus on olla tiivis ja helposti sisäistettävä.
Opinnäytetyön lähteinä toimivat paitsi Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kriisitoiminnan kanssa työssään tekemisissä oleva henkilökunta sekä lukuisa alan kirjallisuus, myös muiden yhteisöjen kriisiviestintäsuunnitelmat ja -ohjeet. Nuo ohjeet antoivat taustatietoa siitä, mikä kriisiviestinnässä toimii ja mikä ei.
Opinnäytetyössä aiheen käsittely aloitetaan tutustumalla siihen, mikä kriisi on. Työssä käydään läpi millaisia kriisejä on olemassa, miten ne syntyvät ja miten niitä hallitaan. Lisäksi pohditaan, millaiset kriisit voivat kohdata Kymenlaakson ammattikorkeakoulua.
Työn toinen osio paneutuu siihen, millaista on hyvä kriisiviestintä, mikä on viestinnän tarkoitus yhteisössä sekä mitä eroa ja yhteistä on muutos- ja kriisiviestinnällä. Vielä tarkemmin paneudutaan siihen, millaisia vaatimuksia kriisi asettaa ulkoiselle ja sisäiselle viestinnälle.
Opinnäytteessä käydään läpi Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kriisiviestinnän ja kriisinhallinnan tilanne ennen tämän opinnäytteen tekemistä, ennen kuin työ paneutuu itse ohjeen tekoprosessiin. Viimeisessä osiossa kerrotaan ohjeen kirjoituksesta, sen tekemiseen vaikuttaneista seikoista sekä siitä, millainen ohjeesta lopulta tuli. Tekoprosessin kuvauksessa käsiteltyjä asioita ovat muun muassa tiedottaminen hajallaan olevilla kampuksilla sekä kriisitilanteen tietojen saaminen viestinnästä vastaavien tietoon mahdollisimman pian.
Teoriaosuus kääntyi käytännöksi KyAMK:n kriisiviestintäohjeessa, jossa käytettiin hyväksi opinnäytteessä koottuja tietoja hyvistä sisäisen ja ulkoisen kriisiviestinnän käytännöistä ja sovelluksista.