Att stärka delaktigheten hos barn med autism på daghem : En litteraturstudie
Rikberg, Sofie (2012)
Rikberg, Sofie
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121919999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121919999
Tiivistelmä
Idag strävas det efter att barn med lindrigare former av autism så långt som möjligt skall integreras i daghem. På grund av de svårigheter som barnet med autism har löper det risk att bli utanför gemenskapen på daghemmet. Examensarbetet beskriver i form av en litteraturstudie beskriva hur de professionella kan stärka delaktigheten hos barn med autism på daghem och därmed främja möjligheterna till social inklusion. Frågeställningen är följande: Hur kan professionella forma verksamheten på daghemmet för att barn med autism skall kunna vara en del av gemenskapen? Enligt resultatet finns det flera faktorer som kan stärka delaktigheten hos barn med autism på daghem. De professionella kan stärka barnets delaktighet med hjälp av barnspecifika insatser som träning av kommunikation och social interaktion. De professionella kan även stärka barnets delaktighet genom att forma verksamheten på daghemmet utgående från barnets behov och förutsättningar. Utformningen av miljön inverkar på barnets möjligheter till delaktighet. Stöd och åtgärder i miljön är till för att stöda inlärningen i vardagen. En lärande miljö kan skapas via struktur, vilket kan uppnås med hjälp av rutiner, bilder, scheman och strukturerat arbetssätt. Resultatet visar också att samarbete med barnets föräldrar är viktigt för att kunna forma så ändamålsenliga stödåtgärder och insatser som möjligt. Eftersom föräldrarna känner barnet bäst, kan de fungera som erfarenhetsexperter och kan därför ses som en resurs. Föräldrarna kan även fungera som medtränare åt barnet. Genom att de professionella tar dessa faktorer i betraktande när verksamheten på daghemmet planeras, stärks därmed barnets delaktighet på daghemmet. Nowadays it is more common that children with slight autism as far as possible are integrated in general daycare. The fact that the children with autism have difficulties makes it a challenge for them to participate in activities and enhances the risks to be left outside of the fellowship in the daycare. This degree thesis was a literature review with the purpose to increase knowledge about how the professionals at daycare centers could be able to increase the participation of the child with autism. Social inclusion would also be enhanced through the participation. The research question was: how can the professionals organize the daycare activities to enable the child with autism to be a part of the fellowship? The result of this study showed factors that can increase the participation of the child with autism. According to the result there are interventions to facilitate communication and social interaction in order to increase the children’s skills and abilities to interact with their surroundings. Environmental arrangements are needed. Development of daily routines, time delay, and structured work system as an organizational structure will enhance participation by the child with autism. The result of the study shows that parents also play a central role in their child’s intervention. The parents of the child can be seen as experts of experience. Parents can also work as co trainers. When planning the activities for the daycare center and paying attention to these factors, the professionals enhance the child’s possibilities to become a part of the fellowship at the daycare center.