”Motivaatio tarkottaa varmaanki positiiviseen suuntaan, luulisin niin ainakin” : Selvitys ammattiopistossa opiskelevien nuorten motivaatiosta ja tuentarpeista heidän itsensä kokemana
Karvonen, Anne (2012)
Karvonen, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020203
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli Niilo Mäki Instituutin toimeksiantona saada tietoa ammattiopistossa opiskelevien nuorten motivaatio- ja tuentarvekokemuksista sekä lisäksi sitä, millainen merkitys interventiokurssitoiminnalla on ollut nuorille. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä alhaisen motivaation ja opintoihin sitoutumattomuuden taakse kätkeytyy.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena case-tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Ensimmäisessä haastattelussa haastattelin kolmea ammatillisen opiston ensimmäisen vuoden opiskelijaa ja toisessa heistä kahta, jotka olivat haastatteluhetkellä jo kolmannen vuoden opiskelijoita. Haastattelujen lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin Niilo Mäki Instituutin tarjoamia dokumentteja, jotka olivat ensimmäisen interventiojakson alku- ja loppuhaastattelut, alkumittariston tulokset, sosiaalisen pääoman testi sekä yhden nuoren selviytymissuunnitelma opintojen sujumiseksi.
Tutkimustulosten mukaan nuoret kokivat motivaation pääosin hyvänä eikä haastattelukertojen välillä ollut tapahtunut suuria muutoksia (paitsi yhden nuoren opintojen keskeytyminen). Nuorten kokemista tuentarpeista en saanut tietoa kovinkaan kattavasti. Pääasialliset tuentarpeet, joita nuoret toivat esiin, liittyivät opiskeluun. Nuoret kuitenkin olivat tietoisia, kenen puoleen kääntyä, mikäli tulee ongelmia. Lisäksi nuoret kokivat interventiokurssin myönteisenä ja että siitä oli apua opiskeluun.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena case-tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Ensimmäisessä haastattelussa haastattelin kolmea ammatillisen opiston ensimmäisen vuoden opiskelijaa ja toisessa heistä kahta, jotka olivat haastatteluhetkellä jo kolmannen vuoden opiskelijoita. Haastattelujen lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin Niilo Mäki Instituutin tarjoamia dokumentteja, jotka olivat ensimmäisen interventiojakson alku- ja loppuhaastattelut, alkumittariston tulokset, sosiaalisen pääoman testi sekä yhden nuoren selviytymissuunnitelma opintojen sujumiseksi.
Tutkimustulosten mukaan nuoret kokivat motivaation pääosin hyvänä eikä haastattelukertojen välillä ollut tapahtunut suuria muutoksia (paitsi yhden nuoren opintojen keskeytyminen). Nuorten kokemista tuentarpeista en saanut tietoa kovinkaan kattavasti. Pääasialliset tuentarpeet, joita nuoret toivat esiin, liittyivät opiskeluun. Nuoret kuitenkin olivat tietoisia, kenen puoleen kääntyä, mikäli tulee ongelmia. Lisäksi nuoret kokivat interventiokurssin myönteisenä ja että siitä oli apua opiskeluun.