Connect Pro-järjestelmän käyttökokemuksia rakennustekniikan verkko-opetuksessa
Hakulinen, Matti; Lehtoviita, Timo; Muinonen, Martti; Riikonen, Päivi (2012)
Hakulinen, Matti
Lehtoviita, Timo
Muinonen, Martti
Riikonen, Päivi
Editoija
Saimaan ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-70-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5714-70-8
Tiivistelmä
Raportissa kuvataan Saimaan ammattikorkeakoulussa tehtyjen Connect Pro-järjestelmän verkko-opetuskokeilujen tuloksia rakennustekniikan opetuksessa vuosina 2010-2012. Adobe Connect Pro on web-pohjainen vuorovaikutteinen verkkokokousjärjestelmä. Verkkokokoukseen osallistujat tarvitsevat vain tietokoneen ja nettiselaimen osallistuakseen verkkokokoukseen. Käytännössä tarvitaan lisäksi mikrofoni ja web-kamera.
Pääosa kokeiluista tehtiin osana valtakunnallista OTE-hanketta, jonka yhtenä tavoitteena on monimuotoisuuden lisääminen ja uusien tekniikoiden hyödyntäminen erityisesti aikuiskoulutuk-sessa. OTE-hanke on tekniikan alan opintojen tukemiseen ja opetusjärjestelyjen kehittämiseen keskittyvä valtakunnallinen hanke.
Kokeiluja tehtiin yhteensä viidessä opintojaksossa ja lisäksi joissakin opinnäytetöiden ohjauksessa sekä erillisissä asiantuntijaluennoissa.
Connect Pro-järjestelmä on hyvä lisäväline etäopetuksen järjestämisessä. Opettajan on tunnettava järjestelmän ominaisuudet ja rajoitteet, jotta hän voisi suunnitella ennakkoon sen käytön opintojaksossa. Teoreettisessa opetuksessa, kuten laskutehtävien läpikäynnissä, Connect Pro ei ole välttämättä parhaimmillaan. Connect Pro-järjestelmä on tekninen apuväline, jonka käytössä voi ilmetä teknisiä ongelmia. Suurimmat ongelmat ovat olleet hyvien ääniyhteyksien luonnissa.
Opettajien kannattaa rohkeasti ottaa käyttöön Connect Pro-järjestelmä osaksi verkko-opetusympäristöä. Kokeilut kannattaa aloittaa opinnäytetyökokouksista ja ryhmäkeskusteluista ja edetä sitten varsinaisten etäoppituntien pitämiseen. Connect Pro ei ole parhaimmillaan luen-tomaisten oppituntien pitämiseen, vaan sellaisiin opetustilanteisiin, joissa korostuvat keskustelut ja neuvottelut eli juuri sellaisiin toimintoihin, joihin Connect Pro alun perin luotu verkkokokouksiin.
Jotta verkko-opetusta ja sen osana Connect pro-järjestelmän käyttöä voitaisiin laajentaa tai kehittää Saimaan ammattikorkeakoulussa, tulisi laatia verkko-opetuksen kehityssuunnitelma. Rakennustekniikan koulutuksessa tämän suunnitelman tulisi sisältää ainakin seuraavat osiot:
1. Selkeä verkko-opetuksen tavoite
2. Henkilökunnan koulutus ja sitouttaminen
3. Yhtenäiset verkko-opetuksen pelisäännöt ja huomiointi työaikasuunnitelmissa sekä opetuksen kokonaissuunnittelussa
4. Tila-, laite- ja henkilölaiteresurssien selvittäminen ja kehittäminen
5. Jatkuvan kehityksen turvaaminen
Melko pienin toimenpitein verkko-opetus voisi olla varteenotettava opetusmalli perinteisen luokkaopetuksen rinnalla ja tukena erityisesti aikuiskoulutussovellusten toteutuksessa, joissa verkko-opetus on käytännössä välttämätöntä.
Pääosa kokeiluista tehtiin osana valtakunnallista OTE-hanketta, jonka yhtenä tavoitteena on monimuotoisuuden lisääminen ja uusien tekniikoiden hyödyntäminen erityisesti aikuiskoulutuk-sessa. OTE-hanke on tekniikan alan opintojen tukemiseen ja opetusjärjestelyjen kehittämiseen keskittyvä valtakunnallinen hanke.
Kokeiluja tehtiin yhteensä viidessä opintojaksossa ja lisäksi joissakin opinnäytetöiden ohjauksessa sekä erillisissä asiantuntijaluennoissa.
Connect Pro-järjestelmä on hyvä lisäväline etäopetuksen järjestämisessä. Opettajan on tunnettava järjestelmän ominaisuudet ja rajoitteet, jotta hän voisi suunnitella ennakkoon sen käytön opintojaksossa. Teoreettisessa opetuksessa, kuten laskutehtävien läpikäynnissä, Connect Pro ei ole välttämättä parhaimmillaan. Connect Pro-järjestelmä on tekninen apuväline, jonka käytössä voi ilmetä teknisiä ongelmia. Suurimmat ongelmat ovat olleet hyvien ääniyhteyksien luonnissa.
Opettajien kannattaa rohkeasti ottaa käyttöön Connect Pro-järjestelmä osaksi verkko-opetusympäristöä. Kokeilut kannattaa aloittaa opinnäytetyökokouksista ja ryhmäkeskusteluista ja edetä sitten varsinaisten etäoppituntien pitämiseen. Connect Pro ei ole parhaimmillaan luen-tomaisten oppituntien pitämiseen, vaan sellaisiin opetustilanteisiin, joissa korostuvat keskustelut ja neuvottelut eli juuri sellaisiin toimintoihin, joihin Connect Pro alun perin luotu verkkokokouksiin.
Jotta verkko-opetusta ja sen osana Connect pro-järjestelmän käyttöä voitaisiin laajentaa tai kehittää Saimaan ammattikorkeakoulussa, tulisi laatia verkko-opetuksen kehityssuunnitelma. Rakennustekniikan koulutuksessa tämän suunnitelman tulisi sisältää ainakin seuraavat osiot:
1. Selkeä verkko-opetuksen tavoite
2. Henkilökunnan koulutus ja sitouttaminen
3. Yhtenäiset verkko-opetuksen pelisäännöt ja huomiointi työaikasuunnitelmissa sekä opetuksen kokonaissuunnittelussa
4. Tila-, laite- ja henkilölaiteresurssien selvittäminen ja kehittäminen
5. Jatkuvan kehityksen turvaaminen
Melko pienin toimenpitein verkko-opetus voisi olla varteenotettava opetusmalli perinteisen luokkaopetuksen rinnalla ja tukena erityisesti aikuiskoulutussovellusten toteutuksessa, joissa verkko-opetus on käytännössä välttämätöntä.