FRANTICS - Ilmeen suunnittelu bändille Internet-aikakaudella
Kähkönen, Sami (2013)
Kähkönen, Sami
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071139
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on graafisen ilmeen suunnittelu punkia positiivisella asenteella soittavalle Frantics-yhtyeelle. Työskentelyn kautta selvitetään sitä, miten Internet, sosiaalinen media ja median digitalisoituminen ovat muuttaneet graafista suunnittelun kenttää ja mitä nykypäivänä tulee ottaa huomioon suunnitellessa ilmettä yhtyeelle.
Raportissa käydään läpi monia suosittuja Internet-sovelluksia Facebookin ja Twitterin kautta vähemmän tunnettuihin palveluihin, kuten Songkickiin ja Foursquareen. Näiden ominaisuuksia ja merkitystä selvitetään sekä Franticsin että graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Lopuksi hyödyllisimmät palvelut toteutetaan valmiiksi sovelluksiksi Franticsin käyttöön. Lisäksi Internetin merkitystä, mahdollisuuksia ja tulevaisuutta pohditaan työssä laajemminkin.
Graafisen ilmeen toteutus käydään läpi vaihe vaiheelta. Alussa Franticsin ilmeeksi suunnitellaan kolme eri konseptia, joista jokainen antaa yhtyeestä erilaisen näkökulman. Näistä jalostuu lopulta asiakkaan ja suunnittelijan yhteistyössä valmis graafinen ilme. Tärkeää on, että ilme on muokattavissa kaikkiin tarvittaviin sovelluksiin isoista keikkajulisteista muutaman pikselin kokoisiin profiilikuviin.
Raportissa käydään läpi monia suosittuja Internet-sovelluksia Facebookin ja Twitterin kautta vähemmän tunnettuihin palveluihin, kuten Songkickiin ja Foursquareen. Näiden ominaisuuksia ja merkitystä selvitetään sekä Franticsin että graafisen suunnittelijan näkökulmasta. Lopuksi hyödyllisimmät palvelut toteutetaan valmiiksi sovelluksiksi Franticsin käyttöön. Lisäksi Internetin merkitystä, mahdollisuuksia ja tulevaisuutta pohditaan työssä laajemminkin.
Graafisen ilmeen toteutus käydään läpi vaihe vaiheelta. Alussa Franticsin ilmeeksi suunnitellaan kolme eri konseptia, joista jokainen antaa yhtyeestä erilaisen näkökulman. Näistä jalostuu lopulta asiakkaan ja suunnittelijan yhteistyössä valmis graafinen ilme. Tärkeää on, että ilme on muokattavissa kaikkiin tarvittaviin sovelluksiin isoista keikkajulisteista muutaman pikselin kokoisiin profiilikuviin.