Järjestöviestintä haasteesta menestystekijäksi : Raina-säätiön www-sivujen tuottaminen kohderyhmien käytettävyystestausta hyödyntämällä
Englund, Sandra (2013)
Englund, Sandra
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101268
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen taustalla on järjestösektorin muutos. Yhteiskunnalliset paineet ovat jakaneet sektorin kahtia. Osa järjestöistä jatkaa toimintaansa perinteisesti vapaaehtoispohjalla, tai toteuttamalla toimintaa kapealle kohderyhmälle. Toiset järjestöt ovat siirtyneet askeleen yritysmaailman suuntaan: toimitaan palveluntuottajina, palvellen laajemmin kuin suppeaa ryhmää tai tiettyä missiota. Koska toimintaa pyöritetään palkatuin ammattilaisin, pystytään esimerkiksi kilpailemaan yritysten kanssa kilpailutuksissa samalla viivalla. Kolmannen sektorin muutos on monelle järjestölle yhteiskunnan luomien paineiden aiheuttamaa, mutta kuitenkin luonnollinen ja mieluinen suunta. Kolmannella sektorilla ei perinteisesti ole uhrattu aikaa viestinnän suunnitteluun. Kolmannen sektorin muuttuessa myös tällä sektorilla kilpaillaan asiakkaista, projektirahois-ta ja avustuksista. Järjestösektorille kaivataan siis suunnitelmallisuutta ja ammatillista työotetta myös viestinnän osalta.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli Raina-säätiön tunnettuuden ja vetovoimaisuuden lisääminen. Raina-säätiö on Varsinaissuomalainen palveluntuottajajärjestö, joka tuottaa ja kehittää palveluja vaikeasti työllistyville. Hankkeella pyrittiin myös perustelemaan viestinnän kehittämisen tarvetta järjestösektorilla. Hankkeen kehittämistehtäviksi muodostui tuottaa kehittää Raina-säätiön ulkoista viestintää toteuttamalla Raina-säätiön tarpeita vastaavat www- sivut sekä päivit-tämissuunnitelma. Lisäksi tavoitteena oli perehtyä viestintään ja erityisesti ulkoiseen viestintään henkilökohtaisella tasolla.
Tämän kehittämishankkeen fokus ei ole siinä, mitä sisältöä www-sivuille tuotettiin ja miten sisältö kehittyi, vaan viestinnän kehittämisen prosessissa. Koska viestinnän kokonaisuus on iso ja rajausta on tehtävä, on keskitytty eritoten ulkoiseen viestintään. Kehittämistyön prosessi on ollut hidas, sen suunta on muuttunut lukuisia kertoja ja työn lopputulos on paljon laajempi kuin mitä oli tavoitteen asettelun aikaan. Työ antoi tekijälleen kokonaiskuvan organisaatiossa tapahtuvasta viestinnästä, minkä koettiin erityisen palkitsevaksi osaksi kehittämishanketta. Hanke perustuu jatkuvaan dialogiin sen eri toimijaryhmien ja tekijän kesken. Kehittämishankkeeseen osallistui kymmeniä ihmisiä; henkilökuntaa, asiakkaita ja erilaisia yhteistyötahoja.
Organisaation viestintää voi kehittämällä kääntää haasteesta menestystekijäksi. Tavoitteena on, että tätä kehittämishanketta voidaan hyödyntää myös muissa alamme organisaatioissa, joissa viestintä koetaan tärkeäksi. Viestintään liittyvää tietoa ja termistöä tulee työn edetessä tutuksi. Siihen liittyvä osaaminen lienee tulevaisuudessa tärkeä lisä jokaiselle alallamme toimivan ”työkaluihin”. Societal pressures are dividing the third sector. Some organizations will continue to operate on voluntary basis serving a particular mission. Other organizations have moved a step in the direction of the business world: they are acting as service providers, serving more widely than the restricted group, or a particular mission. A third sector organization can compete better for different kind of funding when the organization has professionals as staff. The change towards more business like stage in the third sector may be caused by societal pressure, but still natural and pleasing direction for many organizations.
The third sector has traditionally not spent much time to be devoted to communication planning. The competition for customers and funding creates a need for a more systematic and professional approach in communications in general.
The goal for this project was to increase Raina Foundation's visibility and attractiveness. Raina Foundation is a South-Finnish service provider organization that produces and develops services for unemployed people. The project will also justify the need for the development of communications in the third sector. The project consisted of the development tasks to produce Raina Foundation web pages and a plan how the pages will be updated n the future. In addition, the aim was to study communications and in particular external communication on a personal level.
Focus of this project is not about what the content of the web pages or how they were produced, but in the development of communications process. Development process has been slow, the direction has changed many times, and the end result is much more extensive than planned. The work gave an overview of the organizations communications and that was a par-ticularly rewarding part of the development project. The project is based on continuous dialogue with the different groups and between the authors. The project involved the development of dozens of people, staff, customers, and a variety of partners.
Organizational communication can develop and translate to a success factor even for a third sector organization. The aim is that this development project can also be used in other organizations where communication is considered important. Communication-related information and terminology should be familiar with the work progresses and that will be important in the future for everyone in our industry to work.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli Raina-säätiön tunnettuuden ja vetovoimaisuuden lisääminen. Raina-säätiö on Varsinaissuomalainen palveluntuottajajärjestö, joka tuottaa ja kehittää palveluja vaikeasti työllistyville. Hankkeella pyrittiin myös perustelemaan viestinnän kehittämisen tarvetta järjestösektorilla. Hankkeen kehittämistehtäviksi muodostui tuottaa kehittää Raina-säätiön ulkoista viestintää toteuttamalla Raina-säätiön tarpeita vastaavat www- sivut sekä päivit-tämissuunnitelma. Lisäksi tavoitteena oli perehtyä viestintään ja erityisesti ulkoiseen viestintään henkilökohtaisella tasolla.
Tämän kehittämishankkeen fokus ei ole siinä, mitä sisältöä www-sivuille tuotettiin ja miten sisältö kehittyi, vaan viestinnän kehittämisen prosessissa. Koska viestinnän kokonaisuus on iso ja rajausta on tehtävä, on keskitytty eritoten ulkoiseen viestintään. Kehittämistyön prosessi on ollut hidas, sen suunta on muuttunut lukuisia kertoja ja työn lopputulos on paljon laajempi kuin mitä oli tavoitteen asettelun aikaan. Työ antoi tekijälleen kokonaiskuvan organisaatiossa tapahtuvasta viestinnästä, minkä koettiin erityisen palkitsevaksi osaksi kehittämishanketta. Hanke perustuu jatkuvaan dialogiin sen eri toimijaryhmien ja tekijän kesken. Kehittämishankkeeseen osallistui kymmeniä ihmisiä; henkilökuntaa, asiakkaita ja erilaisia yhteistyötahoja.
Organisaation viestintää voi kehittämällä kääntää haasteesta menestystekijäksi. Tavoitteena on, että tätä kehittämishanketta voidaan hyödyntää myös muissa alamme organisaatioissa, joissa viestintä koetaan tärkeäksi. Viestintään liittyvää tietoa ja termistöä tulee työn edetessä tutuksi. Siihen liittyvä osaaminen lienee tulevaisuudessa tärkeä lisä jokaiselle alallamme toimivan ”työkaluihin”.
The third sector has traditionally not spent much time to be devoted to communication planning. The competition for customers and funding creates a need for a more systematic and professional approach in communications in general.
The goal for this project was to increase Raina Foundation's visibility and attractiveness. Raina Foundation is a South-Finnish service provider organization that produces and develops services for unemployed people. The project will also justify the need for the development of communications in the third sector. The project consisted of the development tasks to produce Raina Foundation web pages and a plan how the pages will be updated n the future. In addition, the aim was to study communications and in particular external communication on a personal level.
Focus of this project is not about what the content of the web pages or how they were produced, but in the development of communications process. Development process has been slow, the direction has changed many times, and the end result is much more extensive than planned. The work gave an overview of the organizations communications and that was a par-ticularly rewarding part of the development project. The project is based on continuous dialogue with the different groups and between the authors. The project involved the development of dozens of people, staff, customers, and a variety of partners.
Organizational communication can develop and translate to a success factor even for a third sector organization. The aim is that this development project can also be used in other organizations where communication is considered important. Communication-related information and terminology should be familiar with the work progresses and that will be important in the future for everyone in our industry to work.