”Aivan parhaalle tuntuu!” : Nuorten musikaalin työryhmän kokemuksia teatteriharrastuksesta
Oksanen, Matleena (2013)
Oksanen, Matleena
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281796
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaajaorganisaatio, J+J Teatteriyhdistys ry, on Jämsän seudulla aktiivisesti toimiva harrastajateatteriyhdistys. J+J Teatterin toiminnan tarkoituksena on ylläpitää ja kehittää harrastajateatteritoimintaa Jämsän seudulla. Yhdistys haluaa korostaa toiminnassaan nuorten teatteriharrastusta. Paikallisella tasolla J+J Teatteri on merkittävä organisaatio kulttuurisen nuorisotyön saralla. Vuonna 2012 J+J Teatteri täytti 20 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi tuotantoon valittiin nuorisomusikaali Virgo, joka on J+J Teatterin suurin sisäteatteriin toteutettu tuotanto.
Laadullisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia millaisia kokemuksia nuoret saavat teatteriharrastuksestaan, millaisia merkityksiä he antava harrastukselleen, sekä miten nuorten teatteriharrastus tukee nuorten kasvua ja kehitystä. Opinnäytetyöni lähtökohtana oli tuottaa ajankohtaista tietoa nuorten teatteriharrastuksesta ja taide- ja kulttuuritoiminnasta sekä tuoda esiin uusia näkökulmia J+J Teatterin toiminnan edistämiseksi ja kehittämiseksi. Opinnäytetyöni tuo esiin myös niitä vahvuuksia ja mahdollisuuksia, mitä teatteritoiminnalla, kulttuurisella nuorisotyöllä sekä taide- ja kulttuuritoiminnalla on.
Opinnäytetyöni tutkimusotteena oli aineistolähtöinen analyysi, ja aineistonkeruumenetelmäksi valitsin kirjoitelman. Tutkimukseni kohderyhmänä toimivat J+J Teatterin nuorten musikaalin Virgon työryhmän nuoret. Innostin nuoria kirjoittamaan vapaamuotoisen kirjoitelman heidän omista henkilökohtaisista teatteriharrastuskokemuksistaan. Aineistoa analysoin teemoittelun, teemakortiston, koodauksen ja tyypittelyn avulla sekä peilaamalla aineiston antia teoriataustaan.
Opinnäytetyöni tuloksissa tuli esiin, että teatteritoiminta on nuorille mielekäs vapaa-ajan harrastus, jossa he oppivat uutta, kehittävät itseään ja saavat onnistumisen kokemuksia muiden nuorten kanssa. Vertaissuhteet, uusien ystävien löytäminen ja yhteistyö muiden kanssa on harrastuksessa nuorille tärkeää. Itseilmaisun ja luovan toiminnan avulla nuoret parantavat omaa itsetuntemustaan. Vuorovaiku-tuksen, ryhmässä syntyneen luottamuksen ja toiminnan kautta nuoret saavat yhteisöllisyyden kokemuksia. Teatteritoiminnassa luodut sosiaaliset suhteet sekä opitut tiedot ja taidot, ja ymmärrys itsestä tukee nuoria elämän haasteissa ja edistää nuorten itsenäistymistä.
Nuoret saavat taide- ja kulttuuritoiminnasta voimauttavia kokemuksia. Teatteritoiminta on monipuolista harrastustoimintaa, joka kokoaa sisälleen taiteen ja kulttuurin eri toimintamuotoja. Kulttuurinen nuorisotyö tuo taide- ja kulttuuritoimintaan kasvatuksellista näkökulmaa, jolla tavoitellaan nuorten hyvinvointia. Pahoinvointi ja syrjäytyminen ovat todellinen ja vakava uhka nuorille tänä päivänä. Taide- ja kulttuuritoiminnan eri menetelmiä ja toimintamuotoja voidaan käyttää ennaltaehkäisevässä työssä nuorten kanssa. Myös opinnäytetyöni tuloksista tulee ilmi, että taide- ja kulttuuritoiminta sekä teatteritoiminta ovat nuorten hyvinvointia lisääviä toimintamuotoja ja että ne lisäävät nuorten aktiivista toimijuutta.
Laadullisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia millaisia kokemuksia nuoret saavat teatteriharrastuksestaan, millaisia merkityksiä he antava harrastukselleen, sekä miten nuorten teatteriharrastus tukee nuorten kasvua ja kehitystä. Opinnäytetyöni lähtökohtana oli tuottaa ajankohtaista tietoa nuorten teatteriharrastuksesta ja taide- ja kulttuuritoiminnasta sekä tuoda esiin uusia näkökulmia J+J Teatterin toiminnan edistämiseksi ja kehittämiseksi. Opinnäytetyöni tuo esiin myös niitä vahvuuksia ja mahdollisuuksia, mitä teatteritoiminnalla, kulttuurisella nuorisotyöllä sekä taide- ja kulttuuritoiminnalla on.
Opinnäytetyöni tutkimusotteena oli aineistolähtöinen analyysi, ja aineistonkeruumenetelmäksi valitsin kirjoitelman. Tutkimukseni kohderyhmänä toimivat J+J Teatterin nuorten musikaalin Virgon työryhmän nuoret. Innostin nuoria kirjoittamaan vapaamuotoisen kirjoitelman heidän omista henkilökohtaisista teatteriharrastuskokemuksistaan. Aineistoa analysoin teemoittelun, teemakortiston, koodauksen ja tyypittelyn avulla sekä peilaamalla aineiston antia teoriataustaan.
Opinnäytetyöni tuloksissa tuli esiin, että teatteritoiminta on nuorille mielekäs vapaa-ajan harrastus, jossa he oppivat uutta, kehittävät itseään ja saavat onnistumisen kokemuksia muiden nuorten kanssa. Vertaissuhteet, uusien ystävien löytäminen ja yhteistyö muiden kanssa on harrastuksessa nuorille tärkeää. Itseilmaisun ja luovan toiminnan avulla nuoret parantavat omaa itsetuntemustaan. Vuorovaiku-tuksen, ryhmässä syntyneen luottamuksen ja toiminnan kautta nuoret saavat yhteisöllisyyden kokemuksia. Teatteritoiminnassa luodut sosiaaliset suhteet sekä opitut tiedot ja taidot, ja ymmärrys itsestä tukee nuoria elämän haasteissa ja edistää nuorten itsenäistymistä.
Nuoret saavat taide- ja kulttuuritoiminnasta voimauttavia kokemuksia. Teatteritoiminta on monipuolista harrastustoimintaa, joka kokoaa sisälleen taiteen ja kulttuurin eri toimintamuotoja. Kulttuurinen nuorisotyö tuo taide- ja kulttuuritoimintaan kasvatuksellista näkökulmaa, jolla tavoitellaan nuorten hyvinvointia. Pahoinvointi ja syrjäytyminen ovat todellinen ja vakava uhka nuorille tänä päivänä. Taide- ja kulttuuritoiminnan eri menetelmiä ja toimintamuotoja voidaan käyttää ennaltaehkäisevässä työssä nuorten kanssa. Myös opinnäytetyöni tuloksista tulee ilmi, että taide- ja kulttuuritoiminta sekä teatteritoiminta ovat nuorten hyvinvointia lisääviä toimintamuotoja ja että ne lisäävät nuorten aktiivista toimijuutta.