Casting ChillHouse : ChillHouse-tapahtuman tunnettavuuden arviointi tamperelaisten tilanuorten keskuudessa sekä ideat osallisuuden kehittämiseen
Myllyvirta, Tero; Perämäki, Jussi (2009)
Myllyvirta, Tero
Perämäki, Jussi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026752
Tiivistelmä
Casting ChillHouse on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on toteutettu työpajallisin menetelmin viidellä Tampereen nuorisokeskuksella. Työpajoilla haluttiin selvittää nuorisotapahtuma ChillHousen tunnettavuutta nuorisokeskuksilla käyvien nuorten keskuudessa. Samalla haluttiin tietää, kuinka nuoret haluavat osallistua kyseiseen tapahtumaan ja mitä he haluaisivat ChillHousessa olevan. Tällä tavoin, nuoret pääsisivät vaikuttamaan ChillHousen sisältöön. Tutkittiin myös kuinka työpaja soveltuu nuorisotilalle käytettäväksi, osallistavaksi menetelmäksi.
ChillHouse on talvilomafestivaali, jonka tarkoituksena on osallistaa tapahtumaan nuoria, joilla talviloman aikaan ei ole varaa viettää aktiivista lomaa. ChillHouse pidettiin ensimmäisen kerran 26.2.–28.2.2009, joka tavoitti noin 2700 tamperelaista nuorta. Nuorisotiloilta nuoria kävi kuitenkin vähän ja tavoitteena on saada heidät paremmin osaksi tapahtumaa.
Toiminnalliset osuudet pidettiin viidellä Tampereen alueen nuorisotilalla loka- ja marraskuussa 2009. Työpajojen ryhmät käsittivät Lentävänniemen, Koivistonkylän, Hervannan, Linnainmaan ja Multisillan nuorisokeskuksilla käyvät nuoret. Työpajoihin osallistui yhteensä 49 nuorta, joista 34 vastasi Big Brother-tyylisessä päiväkirjahuoneessa kysymyksiin ChillHousesta. Työpajassa kävi ilmi, että tilanuoret tuntevat tapahtumaa yllättävän vähän ja nuoret haluavat olla enenevissä määrin tuottamassa itse ChillHouse-tapahtumaa.
Työpajojen pitämisen jälkeen, suunniteltiin ohjeet työpajojen vetämiseen nuorisotilalla, mikä auttaa ottamaan huomioon oleellisen ensimmäisestä nuorisotilan yhteydenotosta, aina palautteen keräämiseen asti. Tilaajan arvion mukaan, työpaja on oivallinen tapa hankkia tietoa nuorten kiinnostuksesta ChillHouse-tapahtumaa kohtaan ja työpajasta saatuja tuloksia tultaisiin hyödyntämään seuraavassa ChillHousessa.
ChillHouse on talvilomafestivaali, jonka tarkoituksena on osallistaa tapahtumaan nuoria, joilla talviloman aikaan ei ole varaa viettää aktiivista lomaa. ChillHouse pidettiin ensimmäisen kerran 26.2.–28.2.2009, joka tavoitti noin 2700 tamperelaista nuorta. Nuorisotiloilta nuoria kävi kuitenkin vähän ja tavoitteena on saada heidät paremmin osaksi tapahtumaa.
Toiminnalliset osuudet pidettiin viidellä Tampereen alueen nuorisotilalla loka- ja marraskuussa 2009. Työpajojen ryhmät käsittivät Lentävänniemen, Koivistonkylän, Hervannan, Linnainmaan ja Multisillan nuorisokeskuksilla käyvät nuoret. Työpajoihin osallistui yhteensä 49 nuorta, joista 34 vastasi Big Brother-tyylisessä päiväkirjahuoneessa kysymyksiin ChillHousesta. Työpajassa kävi ilmi, että tilanuoret tuntevat tapahtumaa yllättävän vähän ja nuoret haluavat olla enenevissä määrin tuottamassa itse ChillHouse-tapahtumaa.
Työpajojen pitämisen jälkeen, suunniteltiin ohjeet työpajojen vetämiseen nuorisotilalla, mikä auttaa ottamaan huomioon oleellisen ensimmäisestä nuorisotilan yhteydenotosta, aina palautteen keräämiseen asti. Tilaajan arvion mukaan, työpaja on oivallinen tapa hankkia tietoa nuorten kiinnostuksesta ChillHouse-tapahtumaa kohtaan ja työpajasta saatuja tuloksia tultaisiin hyödyntämään seuraavassa ChillHousessa.