LIIKENNEVIRASTON ENSI-PALVELUN INFORMAATIOSISÄLLÖT – TULEVIEN KÄYTTÄJIEN HAASTATTELUTUTKIMUS
Kannos, Sirpa (2013)
Kannos, Sirpa
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132284
Tiivistelmä
ENSI-palvelu on telematiikkaa hyödyntävä kaksisuuntainen merenkulun informaatiojärjestelmä, jonka tavoitteena on Itämeren meriturvallisuuden parantaminen. Tämä tutkimus tukee ENSI-palvelun kehitystyötä kartoittamalla järjestelmän tulevien käyttäjien näkemyksiä ja toiveita ENSI-portaaliin tulevista informaatiosisällöistä. Haastattelututkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista alusten turvalliseen navigointiin ja satamassa tapahtuvaan toimintaan tarvittavaa informaatiota tulevat käyttäjät haluaisivat ENSI-järjestelmän heille tarjoavan.
Kvalitatiivisella tutkimusotteella toteutetussa tutkimuksessa haastateltiin kolmeakymmentä Suomeen liikennöivissä kauppa-aluksissa työskentelevää kansipäällystön jäsentä, jotka edustivat eri kansallisuuksia. Aineistolähtöisen analyysin avulla haastatteluaineistosta luokiteltiin teoreettinen kokonaisuus kuvaamaan kohderyhmän näkemyksiä ENSI-palvelun tulevasta informaatiosisällöstä. Lisäksi aineistosta tunnistettiin ENSI-palveluun ja sen käyttämiseen liittyviä asenteita, jotta pystyttiin tarkastelemaan kokonaisuutta realistisesti käyttäjän silmin.
Haastateltavien kiinnostus keskittyi jokapäiväistä rutiinityötä tukevaan ajantasaiseen ja luotettavaan informaatioon. ENSI-palvelun odotettiin tarjoavan laadukkaampaa informaatiota kuin muualla on jo tarjolla tai vaihtoehtoisesti tietoja, joita ei tällä hetkellä ole saatavissa lainkaan. Aihealueista luotsaukseen ja väyliin, talvimerenkulkuun sekä satamiin liittyvän informaation koettiin tuottavan käyttäjille suurimman lisäarvon.
Laatuvaatimukseen vastaamiseksi olisi järjestelmään hankittava ulkopuolisia asiantuntijoita tiedon tarjoajiksi. Pidemmällä aikavälillä järjestelmän kilpailukykyä lisäisi panostaminen reaaliaikaisen paikallistiedon tarjontaan, jolloin mahdollistettaisiin ENSI-palvelun integroiminen tulevaisuudessa osaksi laajempia kansainvälisiä merenkulun informaatiojärjestelmiä. Täyttämällä tutkimuksen osoittamat nykyisen merenkulun tietotarjonnan aukot on ENSI-palvelulla erinomainen mahdollisuus sitouttaa tulevat käyttäjät järjestelmään ja saavuttaa tavoitteensa meriturvallisuuden parantamiseksi.
Kvalitatiivisella tutkimusotteella toteutetussa tutkimuksessa haastateltiin kolmeakymmentä Suomeen liikennöivissä kauppa-aluksissa työskentelevää kansipäällystön jäsentä, jotka edustivat eri kansallisuuksia. Aineistolähtöisen analyysin avulla haastatteluaineistosta luokiteltiin teoreettinen kokonaisuus kuvaamaan kohderyhmän näkemyksiä ENSI-palvelun tulevasta informaatiosisällöstä. Lisäksi aineistosta tunnistettiin ENSI-palveluun ja sen käyttämiseen liittyviä asenteita, jotta pystyttiin tarkastelemaan kokonaisuutta realistisesti käyttäjän silmin.
Haastateltavien kiinnostus keskittyi jokapäiväistä rutiinityötä tukevaan ajantasaiseen ja luotettavaan informaatioon. ENSI-palvelun odotettiin tarjoavan laadukkaampaa informaatiota kuin muualla on jo tarjolla tai vaihtoehtoisesti tietoja, joita ei tällä hetkellä ole saatavissa lainkaan. Aihealueista luotsaukseen ja väyliin, talvimerenkulkuun sekä satamiin liittyvän informaation koettiin tuottavan käyttäjille suurimman lisäarvon.
Laatuvaatimukseen vastaamiseksi olisi järjestelmään hankittava ulkopuolisia asiantuntijoita tiedon tarjoajiksi. Pidemmällä aikavälillä järjestelmän kilpailukykyä lisäisi panostaminen reaaliaikaisen paikallistiedon tarjontaan, jolloin mahdollistettaisiin ENSI-palvelun integroiminen tulevaisuudessa osaksi laajempia kansainvälisiä merenkulun informaatiojärjestelmiä. Täyttämällä tutkimuksen osoittamat nykyisen merenkulun tietotarjonnan aukot on ENSI-palvelulla erinomainen mahdollisuus sitouttaa tulevat käyttäjät järjestelmään ja saavuttaa tavoitteensa meriturvallisuuden parantamiseksi.