Penkin suunnittelu Mum´sille
Koffert, Sanni (2012)
Koffert, Sanni
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192435
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella penkki toimeksiantajayritys Mum ́sille. Mum ́s valmistaa tuotteita reilun kaupan periaatteiden mukaisesti pääosin Afrikassa. Tavoitteena oli, että penkissä huomioitaisiin Mum ́sin tuotantotavat ja osa penkistä valmistettaisiin Suomessa. Suunnitelman ohella tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayritykselle tutkimustietoa ja ideoita sekä luonnoksia heidän tarjontaansa sopivasta tuotteesta, sekä valmistaa osien hahmomalleja tai penkin prototyyppi.
Tavoitteeseen pääsemiseksi selvitettiin penkin käsitettä ja ominaisuuksia, sekä kartoitettiin markkinoilla olevia penkkejä dokumenttiaineistosta. Penkin sijoittumista nykyaikaisiin koteihin sekä asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia seikkoja selvitettiin haastattelemalla kuutta sisustusalan ammattilaista. Toimeksiantajan toiveet, mahdollisuudet ja toimintamallit kartoitettiin haastattelemalla yrityksen omistajaa. Mum ́sin olemassaolevia tuotteita analysoimalla selvitettiin asiakkaan tuotevalikoiman ominaisuuksia. Dokumenttiaineistolla pyrittiin selvittämään myös skandinaavista tyyliä.
Lähdeaineistoista ja haastatteluista ilmeni, että suurin osa markkinoilla olevista penkeistä on visuaalisesti massiivisia, joten sirommalle vaihtoehdolle olisi kysyntää. Penkin yleisin sijoituskohde asunnossa on eteinen. Mum ́sin tuotteita yhdestää leikkimielisyys, graafisuus ja valmistustavan sekä materiaalin korostuminen. Skandinaavinen tyyli suosii luonnonmukaisia materiaaleja, vaaleaa yleisilmettä sekä funktionaalisia, mutta pehmeälinjaisia muotoja. Näiden tietojen perusteella suunniteltiin Mum’sin tuotevalikoimaan penkki.
Tavoitteeseen pääsemiseksi selvitettiin penkin käsitettä ja ominaisuuksia, sekä kartoitettiin markkinoilla olevia penkkejä dokumenttiaineistosta. Penkin sijoittumista nykyaikaisiin koteihin sekä asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttavia seikkoja selvitettiin haastattelemalla kuutta sisustusalan ammattilaista. Toimeksiantajan toiveet, mahdollisuudet ja toimintamallit kartoitettiin haastattelemalla yrityksen omistajaa. Mum ́sin olemassaolevia tuotteita analysoimalla selvitettiin asiakkaan tuotevalikoiman ominaisuuksia. Dokumenttiaineistolla pyrittiin selvittämään myös skandinaavista tyyliä.
Lähdeaineistoista ja haastatteluista ilmeni, että suurin osa markkinoilla olevista penkeistä on visuaalisesti massiivisia, joten sirommalle vaihtoehdolle olisi kysyntää. Penkin yleisin sijoituskohde asunnossa on eteinen. Mum ́sin tuotteita yhdestää leikkimielisyys, graafisuus ja valmistustavan sekä materiaalin korostuminen. Skandinaavinen tyyli suosii luonnonmukaisia materiaaleja, vaaleaa yleisilmettä sekä funktionaalisia, mutta pehmeälinjaisia muotoja. Näiden tietojen perusteella suunniteltiin Mum’sin tuotevalikoimaan penkki.