Johtamisen kehittäminen : Case: Yritys X
Luhtaniemi, Josefina (2013)
Luhtaniemi, Josefina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282764
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia johtamisen kehitystä Yritys X:ssä. Tutkimuksen tavoitteena oli mitata johtoryhmän kehitysohjelman onnistumista ja selvittää, millä johtamisen osa-alueilla on vielä kehitettävää. Tavoitteena oli myös koota henkilöstön havaintoja johtoryhmän toiminnan ja yrityksen ilmapiirin muutoksista sekä kerätä kehitysehdotuksia ja palautetta. Tutkimuksen teoreettisessa osiossa käsiteltiin johtamisen kehittämistä, johtamista muutoksessa sekä johtamisviestintää muutoksessa.
Empiirinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena suoraan tai välillisesti johtoryhmän jäsenille raportoivalle henkilöstölle. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivista tutkimusta edustivat kyselyn mielipideväittämät ja kvalitatiivista tutkimusta puoliavoimet ja avoimet kysymykset. Tutkimuksen tuloksena saatiin ajankohtaista tietoa toimeksiantajan johdon kehitysohjelman tuloksista. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella toimeksiantajan johtoryhmä on onnistunut tavoitteessaan kehittää toimintaansa, sillä vastaajat arvioivat, että suurimmassa osassa kyselyssä esitetyissä johtamisen osa-alueissa on tapahtunut edistystä. Esiin nousi kuitenkin myös muutamia kehityshaasteita.
Tutkimuksen tavoitteet täyttyivät, koska sen avulla saatiin väliaikatietoa kehitysoh-jelman onnistumisesta ja kerättyä vapaamuotoista palautetta henkilöstöltä. Tutkimuksen luotettavuutta tukee sen korkea vastausprosentti sekä huolellinen tutkimusprosessi, mutta tuloksia ei voida tämän tutkimuksen perusteella yleistää koskemaan koko henkilökunnan näkemystä johtoryhmätoiminnan kehityksen tilasta. Tutkimustulokset ovat kuitenkin käyttökelpoisia toimeksiantajalle. Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että toimeksiantajan johtoryhmän toiminta ihmisten johtamisen, johtamisen selkeyden ja viestinnän alueella on kehittynyt. Vastaajat kokivat myös yrityksen ilmapiirin parantuneen. Johtamisen kehittäminen on kuitenkin luonteeltaan jatkuvaa, ja toimeksiantajan kannattaa jatkaa kehitystoimia erityisesti viestinnän ja palautteen antamisen osalta.
Empiirinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena suoraan tai välillisesti johtoryhmän jäsenille raportoivalle henkilöstölle. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivista tutkimusta edustivat kyselyn mielipideväittämät ja kvalitatiivista tutkimusta puoliavoimet ja avoimet kysymykset. Tutkimuksen tuloksena saatiin ajankohtaista tietoa toimeksiantajan johdon kehitysohjelman tuloksista. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella toimeksiantajan johtoryhmä on onnistunut tavoitteessaan kehittää toimintaansa, sillä vastaajat arvioivat, että suurimmassa osassa kyselyssä esitetyissä johtamisen osa-alueissa on tapahtunut edistystä. Esiin nousi kuitenkin myös muutamia kehityshaasteita.
Tutkimuksen tavoitteet täyttyivät, koska sen avulla saatiin väliaikatietoa kehitysoh-jelman onnistumisesta ja kerättyä vapaamuotoista palautetta henkilöstöltä. Tutkimuksen luotettavuutta tukee sen korkea vastausprosentti sekä huolellinen tutkimusprosessi, mutta tuloksia ei voida tämän tutkimuksen perusteella yleistää koskemaan koko henkilökunnan näkemystä johtoryhmätoiminnan kehityksen tilasta. Tutkimustulokset ovat kuitenkin käyttökelpoisia toimeksiantajalle. Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että toimeksiantajan johtoryhmän toiminta ihmisten johtamisen, johtamisen selkeyden ja viestinnän alueella on kehittynyt. Vastaajat kokivat myös yrityksen ilmapiirin parantuneen. Johtamisen kehittäminen on kuitenkin luonteeltaan jatkuvaa, ja toimeksiantajan kannattaa jatkaa kehitystoimia erityisesti viestinnän ja palautteen antamisen osalta.