Kauppakeskusmarkkinointi : Case: Kauppakeskus Minna
Himanen, Jonna (2013)
Himanen, Jonna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282777
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan markkinointiviestintää kauppakeskuksissa. Tutkimuksen tavoitteena on antaa kehitysideoita markkinointiviestinnän suunnitteluun Kauppakeskus Minnan yrittäjäyhdistys Ry:lle.
Työssä on yhdistetty kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia menetelmiä. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto koostui 229 Kauppakeskus Minnan asiakkaan haastattelusta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla Kauppakeskus Minnan tiloissa. Kyselyssä oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymykset analysoitiin kysely ja tiedonkeruu -sovelluksen avulla ja avoimet kysymykset teemoittelun avulla. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto koostuu Kauppakeskus Minnan markkinointisihteerin teemahaastattelusta.
Tutkimuksen mukaan Kauppakeskus Minnassa käy paljon nuoria työssäkäyviä naisia sekä opiskelijoita. Kauppakeskuksen tärkeimpänä kohderyhmänä nähdään työssäkäyvät ihmiset. Kauppakeskus Minnan yhteismarkkinoinnin tavoitteena on näkyä asiakkaille elinvoimaisena osana Kuopion keskustaa. Kauppakeskukseen ja sen toimintaan oltiin tyytyväisiä, mutta asiakkailla oli paljon kehittämisajatuksia. Yhteistyö Kuopion keskustan ja muiden keskustan ostosryhmittymien kanssa todettiin tärkeäksi.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Kauppakeskus Minnan kannattaa käyttää markkinointiviestintää monipuolisemmin. Työssä olen esittänyt ehdotuksia tutkimustuloksiin ja teoriaan viitaten erilaisista markkinointiviestintäkeinoista. Näiden ehdotusten pohjalta, toimeksiantaja voi kehittää kauppakeskuksen markkinointiviestintäsuunnitelmaa.
Kauppakeskusmarkkinointia olisi hyvä tutkia enemmän varsinkin Suomessa. Vaikutteita ostosryhmittymien markkinointiviestintään voisi hakea muilta kauppakeskuksilta Suomesta ja ulkomailta
Työssä on yhdistetty kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia menetelmiä. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto koostui 229 Kauppakeskus Minnan asiakkaan haastattelusta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla Kauppakeskus Minnan tiloissa. Kyselyssä oli sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä. Monivalintakysymykset analysoitiin kysely ja tiedonkeruu -sovelluksen avulla ja avoimet kysymykset teemoittelun avulla. Kvalitatiivinen tutkimusaineisto koostuu Kauppakeskus Minnan markkinointisihteerin teemahaastattelusta.
Tutkimuksen mukaan Kauppakeskus Minnassa käy paljon nuoria työssäkäyviä naisia sekä opiskelijoita. Kauppakeskuksen tärkeimpänä kohderyhmänä nähdään työssäkäyvät ihmiset. Kauppakeskus Minnan yhteismarkkinoinnin tavoitteena on näkyä asiakkaille elinvoimaisena osana Kuopion keskustaa. Kauppakeskukseen ja sen toimintaan oltiin tyytyväisiä, mutta asiakkailla oli paljon kehittämisajatuksia. Yhteistyö Kuopion keskustan ja muiden keskustan ostosryhmittymien kanssa todettiin tärkeäksi.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että Kauppakeskus Minnan kannattaa käyttää markkinointiviestintää monipuolisemmin. Työssä olen esittänyt ehdotuksia tutkimustuloksiin ja teoriaan viitaten erilaisista markkinointiviestintäkeinoista. Näiden ehdotusten pohjalta, toimeksiantaja voi kehittää kauppakeskuksen markkinointiviestintäsuunnitelmaa.
Kauppakeskusmarkkinointia olisi hyvä tutkia enemmän varsinkin Suomessa. Vaikutteita ostosryhmittymien markkinointiviestintään voisi hakea muilta kauppakeskuksilta Suomesta ja ulkomailta