Kehittämishanke Tuska-festivaalin yritysyhteistyön tehostamiseksi
Nikander, Marko (2013)
Nikander, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113153
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on Tuska-festivaalin ja Finnish Metal Events Oy:n yritysyhteistyön tehostaminen. Työn lähtökohta perustuu tilaajayrityksen tahtotilaan syventää omaa osaamistaan työn aihepiirin osa-alueella.
Opinnäytetyö on muodoltaan toimintatutkimus, joka on toteutettu useita tutkimusmenetelmiä yhdistelemällä. Tutkimuksellisen triangulaation kolme tutkimusvaihetta vastasivat muodoltaan toisiaan, minkä vuoksi tutkimusotteen etenemistä kutsutaan spiraalimaiseksi. Tutkimussykleissä aineistoja kerättiin ideariihi-, toivelistatekniikka- ja benchmarking-menetelmillä sekä SWOT- ja PESTE-analyysimenetelmillä. Osallistavat aineistonkeruumenetelmät kohdistettiin yrityksen henkilöstölle sekä raskaan musiikin kentän ulkopuolisille tuottajille. Kehittämistyön prosessiin lukeutui myös aiheen teoriaan tutustuminen lähdekirjallisuuden sekä tutkimuskysymysten kannalta relevanttien verkkolähteiden kautta. Toimintatutkimukselle ominaisesti työ toteutettiin vuorovaikutuksessa tilaajayrityksen henkilöstön kanssa. Tulosten ja teoriaosuuden keskinäisen kommunikoinnin pohjalta muodostettiin käytäntöön sovellettavia kehitysehdotuksia.
Työn tuloksista voidaan havaita Finnish Metal Events Oy:n yritysyhteistyön keskeisimmiksi haasteiksi resurssien puute, toimikentän kova kilpailu ja markkinointirahan niukkuus, ympäristön seurannan puute sekä Tuska-festivaalin imagoon liitettävät negatiiviset mielikuvat. Haasteista huolimatta, yrityksen kumppanuusyhteistyön tehostaminen on mahdollista. Yrityksen sisäisten vahvuuksien potentiaalin täysimittainen hyödyntäminen, oman ammattitaidon korostaminen yhteistyöyrityksille sekä kilpailijoista erottuminen ja kumppaneiden entistä parempi huomioonottaminen ovat toimia, joiden varaan kehitystä voidaan lähteä rakentamaan.
Työn lopuksi esitellään konkreettisia kehitysehdotuksia Finnish Metal Events Oy:n yritysyhteistyön tehostamiseksi. Ehdotukset tarjoavat yritykselle käytäntöön mukautettavia ajatusmalleja ja ideaviitekehyksiä, jotka toivottavasti ruokkivat yhteistyön tekijöiden innostusta työssä rajattuun aihepiiriin. Ulkopuoliset yritysinvestoinnit ovat oleellinen osa tapahtumien ansaintalogiikka nyt ja tulevaisuudessa. Strategisesti johdettu päämäärätietoinen työskentely tuleekin olemaan avainasemassa yritysyhteistyön kilpailukyvyn kehittämisessä. Tämän toimintatutkimuksen onnistuneisuuden mittarina voidaan pitää sen tilaajalleen tuottaman motivaation määrää.
Opinnäytetyö on muodoltaan toimintatutkimus, joka on toteutettu useita tutkimusmenetelmiä yhdistelemällä. Tutkimuksellisen triangulaation kolme tutkimusvaihetta vastasivat muodoltaan toisiaan, minkä vuoksi tutkimusotteen etenemistä kutsutaan spiraalimaiseksi. Tutkimussykleissä aineistoja kerättiin ideariihi-, toivelistatekniikka- ja benchmarking-menetelmillä sekä SWOT- ja PESTE-analyysimenetelmillä. Osallistavat aineistonkeruumenetelmät kohdistettiin yrityksen henkilöstölle sekä raskaan musiikin kentän ulkopuolisille tuottajille. Kehittämistyön prosessiin lukeutui myös aiheen teoriaan tutustuminen lähdekirjallisuuden sekä tutkimuskysymysten kannalta relevanttien verkkolähteiden kautta. Toimintatutkimukselle ominaisesti työ toteutettiin vuorovaikutuksessa tilaajayrityksen henkilöstön kanssa. Tulosten ja teoriaosuuden keskinäisen kommunikoinnin pohjalta muodostettiin käytäntöön sovellettavia kehitysehdotuksia.
Työn tuloksista voidaan havaita Finnish Metal Events Oy:n yritysyhteistyön keskeisimmiksi haasteiksi resurssien puute, toimikentän kova kilpailu ja markkinointirahan niukkuus, ympäristön seurannan puute sekä Tuska-festivaalin imagoon liitettävät negatiiviset mielikuvat. Haasteista huolimatta, yrityksen kumppanuusyhteistyön tehostaminen on mahdollista. Yrityksen sisäisten vahvuuksien potentiaalin täysimittainen hyödyntäminen, oman ammattitaidon korostaminen yhteistyöyrityksille sekä kilpailijoista erottuminen ja kumppaneiden entistä parempi huomioonottaminen ovat toimia, joiden varaan kehitystä voidaan lähteä rakentamaan.
Työn lopuksi esitellään konkreettisia kehitysehdotuksia Finnish Metal Events Oy:n yritysyhteistyön tehostamiseksi. Ehdotukset tarjoavat yritykselle käytäntöön mukautettavia ajatusmalleja ja ideaviitekehyksiä, jotka toivottavasti ruokkivat yhteistyön tekijöiden innostusta työssä rajattuun aihepiiriin. Ulkopuoliset yritysinvestoinnit ovat oleellinen osa tapahtumien ansaintalogiikka nyt ja tulevaisuudessa. Strategisesti johdettu päämäärätietoinen työskentely tuleekin olemaan avainasemassa yritysyhteistyön kilpailukyvyn kehittämisessä. Tämän toimintatutkimuksen onnistuneisuuden mittarina voidaan pitää sen tilaajalleen tuottaman motivaation määrää.