Nuorten elämänhallinnan tukeminen peliteknologian keinoin
Mikkonen, Heidi; Seppänen, Minna; Salmi, Reetta (2013)
Mikkonen, Heidi
Seppänen, Minna
Salmi, Reetta
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302232545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302232545
Tiivistelmä
Työn tilaajana toimii Kajaanin ammattikorkeakoulun peli-, sosiaali- ja terveysalojen monialainen kehittämispro-jekti yhdessä Kainuun maakunta – kuntayhtymän kanssa. Elämäni peli -projektin päätavoitteena on kehittää verkkopelin demoversio 16–19 –vuotiaiden nuorten elämänhallinnan tukemiseen ja suunnitella kansainvälinen jatkohanke pelin loppuun saattamista varten, jossa demosta kehitetään täysimittainen peli.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata nuorten elämänhallintaa, mielenterveyttä ja sen tukemista peliteknologian keinoin, sekä nuorten toiveita ja odotuksia elämänhallintaa tukevasta pelistä.
Tavoitteena on tuottaa tietoa nuorten elämänhallintaa tukevan pelin kehittämiseen nuorten näkökulmasta.
Tutkimustehtävinämme toimi: 1.Mitä on nuorten elämänhallinta ja minkälaisia haasteita elämänhallintaan liittyy?
2.Mitä toiveita ja odotuksia nuorilla on elämänhallintaa tukevasta pelistä?
Yksilöhaastatteluihin osallistui kuusi nuorta, joita haastateltiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatte-lun teemat nousivat teoreettisesta viitekehyksestä, ja aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällön analyysillä.
Haastateltavilla nuorilla oli hallussa arjen taitoja, mutta he olivat myös osanneet pyytää apua ja tukea heitä askar-ruttaviin tilanteisiin. Stressiä nuoret tunsivat lähinnä opiskeluun liittyvistä tekemättömistä töistä ja rahatilanteesta. Osa kertoi purkaneensa pahaa oloaan olemalla yksin ja käsittelevänsä tunteitaan muiden kanssa mahdollisesti myöhemmin. Sosiaalisissa tilanteissa nuoret kokivat pärjäävänsä ja heillä oli ympärillä ihmisiä jolle pystyi puhumaan tunteistaan.Yleensä he puhuvat niistä vanhemmille tai ystäville. Ristiriitatilanteissa heillä oli erilaisia keinoja selvittää tapahtunutta.Osalla nuorista päihteiden käyttö oli runsasta. Elämänhallintaa tukevaan peliin nuoret toivoivat tietoa mm. päihteistä, rahankäytöstä sekä ajanhallinasta.Haastattelujen perusteella nuoret tarvitsevat tukea ajankäytönhallintaan sekä talouden eli rahan käytön hallintaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata nuorten elämänhallintaa, mielenterveyttä ja sen tukemista peliteknologian keinoin, sekä nuorten toiveita ja odotuksia elämänhallintaa tukevasta pelistä.
Tavoitteena on tuottaa tietoa nuorten elämänhallintaa tukevan pelin kehittämiseen nuorten näkökulmasta.
Tutkimustehtävinämme toimi: 1.Mitä on nuorten elämänhallinta ja minkälaisia haasteita elämänhallintaan liittyy?
2.Mitä toiveita ja odotuksia nuorilla on elämänhallintaa tukevasta pelistä?
Yksilöhaastatteluihin osallistui kuusi nuorta, joita haastateltiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatte-lun teemat nousivat teoreettisesta viitekehyksestä, ja aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällön analyysillä.
Haastateltavilla nuorilla oli hallussa arjen taitoja, mutta he olivat myös osanneet pyytää apua ja tukea heitä askar-ruttaviin tilanteisiin. Stressiä nuoret tunsivat lähinnä opiskeluun liittyvistä tekemättömistä töistä ja rahatilanteesta. Osa kertoi purkaneensa pahaa oloaan olemalla yksin ja käsittelevänsä tunteitaan muiden kanssa mahdollisesti myöhemmin. Sosiaalisissa tilanteissa nuoret kokivat pärjäävänsä ja heillä oli ympärillä ihmisiä jolle pystyi puhumaan tunteistaan.Yleensä he puhuvat niistä vanhemmille tai ystäville. Ristiriitatilanteissa heillä oli erilaisia keinoja selvittää tapahtunutta.Osalla nuorista päihteiden käyttö oli runsasta. Elämänhallintaa tukevaan peliin nuoret toivoivat tietoa mm. päihteistä, rahankäytöstä sekä ajanhallinasta.Haastattelujen perusteella nuoret tarvitsevat tukea ajankäytönhallintaan sekä talouden eli rahan käytön hallintaan.