Ehkäisevää päihdetyötä nuorisoalalla ja Ainemaatio-aineisto sen välineenä
Korsoff, Elisa (2009)
Korsoff, Elisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047084
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerättiin käyttäjäpalautetta Ainemaatio-päihdekasvatusaineistosta. Aineisto koostuu ”Tupakka”, ”Tobak” ja ”Alkoholi” dvd-levyistä sekä niiden manuaaleista ja ohjausmateriaaleista. Tavoitteena oli kartoittaa ehkäisevää päihdetyötä tekevien ammattilaisten kokemuksia ja mielipiteitä aineiston toimivuudesta ja käytettävyydestä nuorten parissa toteutettavassa päihdekasvatuksessa. Tätä tarkoitusta varten haastateltiin kahdeksaa Ainemaatio-aineistoa työssään käyttänyttä työntekijää. Niiden lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin nuorille itselleen päihdekasvatustilanne ja havainnoitiin sitä. Palautteen perusteella saatujen tietojen ja kokemusten pohjalta arvioitiin aineiston hyödyllisyyttä ja sen onnistumista eri tavoitteissaan. Tämän johdosta opinnäytetyön tilaajan, nuorisoalan ehkäisevän päihdetyön osaamiskeskus Preventiimin, on jatkossa mahdollista muokata ja kehittää aineistoa edelleen. Käyttäjäpalautteen keräämisen lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin ehkäisevän päihdetyön kontekstia useiden siihen liittyvien käsitteiden ja ilmiöiden kautta. Opinnäytetyöprosessi kesti kokonaisuudessaan vuoden 2009 toukokuusta saman vuoden marraskuuhun. Päihteillä on merkittävä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Hauskanpidon kääntöpuolena päihteiden käytöllä on kiistattomia vaikutuksia kansanterveyteen. Oma yhteiskuntamme muodostaa kontekstin ehkäisevälle päihdetyölle. Nuorten päihdekasvatus on useiden eri tahojen toteuttamaa ehkäisevää työtä. Se on erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvaa kasvatuksellista ja vuorovaikutteista toimintaa, jonka toteuttamisessa voidaan käyttää erilaisia menetelmiä ja materiaaleja. Tavoitteet ovat moninaiset. Aineiston toimivuutta testattiin erilaisten 13-18-vuotiaista nuorista muodostuvien ryhmien kanssa. Sitä sovellettiin käyttämällä ryhmälle ja ohjaajalle sopivinta tapaa käsitellä päihteitä. Aineiston koettiin onnistuneen tiedon jakamisessa, keskustelun virittämisessä, nuorten osallistamisessa ja vuorovaikutuksen synnyttämisessä. Se herätti nuorissa erilaisia reaktioita ja kommentteja ja joissakin tapauksissa aineiston käyttö johti laajempaan vuorovaikutukseen. Merkitykselliseksi asiaksi koettiin nuorten tekemät animaatiot. Vertaisvalistuksellisella aineistolla lienee kysyntää päihdekasvatuksen kentällä. Ainemaatio-dvd:n katsottiin toimineen tarkoituksenmukaisesti dialogista lähtevässä päihdekasvatuksessa. Osa animaatioista puhutteli toisia enemmän. Riskiksi koettiin päihdekasvatustilanteen purkamatta jättäminen ohjaajan taholta. Enemmistö vastaajista ei ollut käyttänyt manuaalia, mutta manuaalin käytön katsottiin tuovan varmuutta ja selkeyttä ohjaajalle. Manuaalin ja dvd:n katsottiin tukevan toisiaan ja aineiston käyttö koettiin helpoksi. Ainemaatio-aineistoa ei ole käytetty laajalti ehkäisevän päihdetyön toimijoiden joukossa. Saattaisi olla aiheellista selvittää, mistä se johtuu ja miten aineistoa saisi kiinnostavammaksi. Monilla eri tekijöillä on vaikutusta aineiston tavoitteiden toteutumiseen. Ehkäisevän päihdetyön tekijöille aineisto on parhaimmillaan työtä helpottava väline. Haastattelut, jotka toimivat myös eräänlaisena jälkipuintina päihdekasvatustilanteista, osoittautuivat hyväksi keinoksi saada ohjaajat pohtimaan syvemmin aineiston käyttöä ja pääsemään paremmin perille sen tavoitteista. Tämä voi edesauttaa aineiston käytön mielekkyyttä ja sen käyttämistä myös jatkossa. Haastatelluilta saatu tieto ja kehittämiseen liittyvät ehdotukset tulevat jatkossa auttamaan Preventiimiä sen muokatessa aineistoa edelleen toimivammaksi. Tutkimustulosten perusteella on pääteltävissä, että Ainemaation käyttämistä ja kehittämistä kannattaa jatkaa.