Markkinointisuunnitelma Kiinteistöosakeyhtiö Meiramille
Korhonen, Tea-Tuulia (2009)
Korhonen, Tea-Tuulia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077180
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kehittämistehtävänä on laatia markkinointisuunnitelma perustettavalle hoiva-alan yritykselle. Markkinointisuunnitelmassa tullaan keskittymään yrityksen asiakasmarkkinoinnin aloittamiseen ja lähitulevaisuuden markkinointiratkaisuihin. Markkinointisuunnitelmasta on rajattu pois sijoittajiin sekä muihin yhteistyökumppaneihin kohdistuva markkinointi. Yritystä ei ole vielä perustettu ja toimeksiantajan pyynnöstä opinnäytetyössä ei esitetä tarkkoja tietoja tulevasta yrityksestä tai sen perustamista suunnittelevasta säätiöstä. Yrityksestä käytetään tällä hetkellä työnimeä Kiinteistöosakeyhtiö Meirami.
Teoreettinen viitekehys koostuu neljästä pääalueesta, joista ensimmäinen käsittelee opinnäytetyössä käy-tettyä tutkimusmenetelmää ja toinen osa Meiramin tietoja, jotka on saatu perustajasäätiön hallituksen puheenjohtajan haastattelusta. Kolmannessa osassa paneudutaan markkinoinnin suunnitteluun ja siihen liittyen esitellään muun muassa erilaisia markkinointisuunnitelmamalleja sekä niiden sisältöä, markkinoinnin tehtäviä ja haasteita. Neljäs osa-alue liittyy palveluiden markkinointiin, johon kuuluu perustietoa palveluista ja useiden eri markkinoinnin kilpailukeinojen esittelyä. Meiramin markkinointisuunnitelmassa on esitetty yrityksen tämän hetkinen tilanne, SWOT-analyysi sekä yrityksen vahvimmat kilpailuedut ja suoritettu segmentointi ja asemointi. Segmentoinnin yhteydessä rajattiin pois sijoittaja- sekä kaupunkisegmentit, sillä heidän kanssaan tehtävät sopimukset solmitaan tapauskohtaisesti. Markkinointisuunnitelmassa on lisäksi valittu markkinointiviestinnän keinot, joilla yritystä tullaan alussa markkinoimaan ja esitetty perusteluja näiden markkinointikeinojen käytön kannattavuudelle.
Markkinointisuunnitelma on laadittu hyvin yleisellä tasolla, eikä siinä ole toimeksiantajan toiveen mukaisesti esitetty lukuja vaan ehdotus siitä, mitä asioita yrityksen markkinoinnissa tulisi korostaa ja miten alkumarkkinointi kannattaisi toteuttaa. Markkinointisuunnitelma on laadittu sen tiedon pohjalta, että yritys tulee työstämään tarkemman suunnitelman siinä vaiheessa kun paikka-, rahoitus ja budjettipäätök-set on tehty.
Teoreettinen viitekehys koostuu neljästä pääalueesta, joista ensimmäinen käsittelee opinnäytetyössä käy-tettyä tutkimusmenetelmää ja toinen osa Meiramin tietoja, jotka on saatu perustajasäätiön hallituksen puheenjohtajan haastattelusta. Kolmannessa osassa paneudutaan markkinoinnin suunnitteluun ja siihen liittyen esitellään muun muassa erilaisia markkinointisuunnitelmamalleja sekä niiden sisältöä, markkinoinnin tehtäviä ja haasteita. Neljäs osa-alue liittyy palveluiden markkinointiin, johon kuuluu perustietoa palveluista ja useiden eri markkinoinnin kilpailukeinojen esittelyä. Meiramin markkinointisuunnitelmassa on esitetty yrityksen tämän hetkinen tilanne, SWOT-analyysi sekä yrityksen vahvimmat kilpailuedut ja suoritettu segmentointi ja asemointi. Segmentoinnin yhteydessä rajattiin pois sijoittaja- sekä kaupunkisegmentit, sillä heidän kanssaan tehtävät sopimukset solmitaan tapauskohtaisesti. Markkinointisuunnitelmassa on lisäksi valittu markkinointiviestinnän keinot, joilla yritystä tullaan alussa markkinoimaan ja esitetty perusteluja näiden markkinointikeinojen käytön kannattavuudelle.
Markkinointisuunnitelma on laadittu hyvin yleisellä tasolla, eikä siinä ole toimeksiantajan toiveen mukaisesti esitetty lukuja vaan ehdotus siitä, mitä asioita yrityksen markkinoinnissa tulisi korostaa ja miten alkumarkkinointi kannattaisi toteuttaa. Markkinointisuunnitelma on laadittu sen tiedon pohjalta, että yritys tulee työstämään tarkemman suunnitelman siinä vaiheessa kun paikka-, rahoitus ja budjettipäätök-set on tehty.