Panostusauton prosessointilaitteiston lämmitysjärjestelmän kehittäminen
Gorchakov, Alexey (2013)
Gorchakov, Alexey
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194679
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin säiliöautoon kuuluvan lämmitysjärjestelmän toiminta ja rakenne sekä siihen liittyvät lakimääräykset. Järjestelmää tutkittaessa otettiin huomioon tätä ajoneuvoa koskevat säännökset ja määräykset, koska kyseessä on vaarallisten aineiden kuljetus. Erityisesti kiinnitettiin huomiota säiliöauton prosessointilaitteiston lämmitysjärjestelmälle asetettuihin määräyksiin ja vaatimuksiin.
Työssä pyrittiin selvittämään lämmitysjärjestelmän ongelmakohteet ja mahdolliset puutteet. Yksi sellainen ongelma kuuluu auton veden lämmitysjärjestelmään. Auton käytettäessä kovalla pakkasella veden syöttöputkeen muodostuu jäätä. Tästä seuraa syöttöputken tukkeutuminen, joka vaikeuttaa räjähdysaineen muodostumis- ja syöttöprosessia. Siksi ennen auton rakentamista keksittiin hyvä ongelman ratkaisu.
Lämmitysjärjestelmän ongelmakohtien korjaamiseksi keksittiin erilaisia ratkaisuja, ja sen jälkeen valittiin niistä paras ratkaisu. Ensimmäisenä ratkaisuideana oli vesisäiliön kuuman veden kierto suljetussa vesisilmukassa. Veden kierto tässä tapauksessa kytketään automaattisesti päälle, kun ulkona on pakkanen. Kuuma vesi kiertää tarvittaessa luodussa vesipiirissä eikä siihen muodostu jäätä. Toisen ratkaisun ideana on lämmitysjärjestelmän putken ja vesiputken sellainen yhdistäminen, että lämmitysjärjestelmän lämmin putki, joka on suorassa kosketuksessa vesiputken kanssa, lämmittää vesiputkea. Lämpöteho siirtyy lämmitysnesteestä kumin ja teräksen kautta veteen, joten vesi pysyy koko ajan lämpimänä.
Työssä keksittiin kaksi erilaista veden syöttöongelman ratkaisua. Kahdesta vaihtoehdosta valittiin syöttöputken lämmitys lämmitysjärjestelmän putkea käyttäen sekä molempien putkien eristys. Ratkaisun etuna on helppo toteutus, joka vaatii vähäisiä lisäkuluja. Lisäkuluna ovat eristemateriaali ja sen asennus, mutta ei se mitenkään vaikuta kokonaiskuluihin.
Työssä pyrittiin selvittämään lämmitysjärjestelmän ongelmakohteet ja mahdolliset puutteet. Yksi sellainen ongelma kuuluu auton veden lämmitysjärjestelmään. Auton käytettäessä kovalla pakkasella veden syöttöputkeen muodostuu jäätä. Tästä seuraa syöttöputken tukkeutuminen, joka vaikeuttaa räjähdysaineen muodostumis- ja syöttöprosessia. Siksi ennen auton rakentamista keksittiin hyvä ongelman ratkaisu.
Lämmitysjärjestelmän ongelmakohtien korjaamiseksi keksittiin erilaisia ratkaisuja, ja sen jälkeen valittiin niistä paras ratkaisu. Ensimmäisenä ratkaisuideana oli vesisäiliön kuuman veden kierto suljetussa vesisilmukassa. Veden kierto tässä tapauksessa kytketään automaattisesti päälle, kun ulkona on pakkanen. Kuuma vesi kiertää tarvittaessa luodussa vesipiirissä eikä siihen muodostu jäätä. Toisen ratkaisun ideana on lämmitysjärjestelmän putken ja vesiputken sellainen yhdistäminen, että lämmitysjärjestelmän lämmin putki, joka on suorassa kosketuksessa vesiputken kanssa, lämmittää vesiputkea. Lämpöteho siirtyy lämmitysnesteestä kumin ja teräksen kautta veteen, joten vesi pysyy koko ajan lämpimänä.
Työssä keksittiin kaksi erilaista veden syöttöongelman ratkaisua. Kahdesta vaihtoehdosta valittiin syöttöputken lämmitys lämmitysjärjestelmän putkea käyttäen sekä molempien putkien eristys. Ratkaisun etuna on helppo toteutus, joka vaatii vähäisiä lisäkuluja. Lisäkuluna ovat eristemateriaali ja sen asennus, mutta ei se mitenkään vaikuta kokonaiskuluihin.