Kirjastoammattilainen ja asiakas kokoelman kehittäjinä : Asiakaskysely ja kirjastohenkilökunnan teemahaastattelu Ylöjärven kaupunginkirjastossa
Järvenpää, Elina (2009)
Järvenpää, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912067169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912067169
Tiivistelmä
Tässä työssä lähestytään kokoelman kehittämistä sekä kirjaston että asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kirjastoammattilaisten ja asiakkaan osuutta kokoelman kehittämisessä ja miten kokoelma vastaa asiakkaiden toiveita henkilökunnan näkökulmasta. Tutkittava kirjasto on Ylöjärven kaupunginkirjasto. Tutkimuksessa yhdistyivät kvantitatiiviset ja kvalitatiiviset menetelmät. Asiakkaiden käsitystä kokoelmasta tutkittiin asiakaskyselyllä, ja kirjastoammattilaisten mielipiteitä selvitettiin teemahaastattelulla. Molemmat tehtiin vuoden 2009 aikana. Asiakaskyselyllä saatiin hyvä käsitys etenkin aktiivisten asiakkaiden kiinnostuksen kohteista. Asiakaskyselyn tulokset käsiteltiin SPSS-tietokoneohjelmaa käyttäen. Teemahaastattelu antoi viitteitä siitä, mihin suuntaan kokoelmaa haluttaisiin kehittää ja minkälaisia haasteita tulevaisuus tuo. Seitsemän kirjastoammattilaista osasivat melko hyvin arvioida asiakkaiden kiinnostuksen kohteita, vaikka yllätyksiäkin tuli esiin.
Tutkimuksen perusteella kokoelman kehittäminen lähtee asiakkaista, vaikka siihen vaikuttaa muun muassa kokoelmatyöntekijä itse, nykyinen kokoelma, yhteiskunta, kustantajat, trendit, viihde, etiikka, ekologisuus ja sosiaalisen median hyödyntämisen mahdollisuudet. Kokoelma ja asiakas kohtaavat tutkimuksen perusteella melko hyvin, mutta haasteita ja kehitysmahdollisuuksia löytyy. Palveluja voitaisiin parantaa yhteistyöllä järjestöjen kanssa ja kokoelmaa koskevaa tiedotusta olisi mahdollista kehittää esimerkiksi sosiaalista mediaa hyödyntäen. Kirjasto voisi tulevaisuudessa miettiä myös pienilevikkisen kirjallisuuden rohkeampaa esilletuomista kokoelmassa. Viihdekirjallisuus on tärkeä osa kokoelmaa ja edistää myös lukuharrastusta, mutta laatukriteerit hankinnoissa tulee säilyttää. Kokoelmassa tulee edelleen näkyä monipuolisuus ja tasa-arvo. Ekologisuus voitaisiin huomioida konkreettisemmin toiminnan suunnittelussa. Kokoelman kehittäminen lähtee pienistä palasista liikkeelle kohti suurempaa kokonaisuutta.
Tutkimuksen perusteella kokoelman kehittäminen lähtee asiakkaista, vaikka siihen vaikuttaa muun muassa kokoelmatyöntekijä itse, nykyinen kokoelma, yhteiskunta, kustantajat, trendit, viihde, etiikka, ekologisuus ja sosiaalisen median hyödyntämisen mahdollisuudet. Kokoelma ja asiakas kohtaavat tutkimuksen perusteella melko hyvin, mutta haasteita ja kehitysmahdollisuuksia löytyy. Palveluja voitaisiin parantaa yhteistyöllä järjestöjen kanssa ja kokoelmaa koskevaa tiedotusta olisi mahdollista kehittää esimerkiksi sosiaalista mediaa hyödyntäen. Kirjasto voisi tulevaisuudessa miettiä myös pienilevikkisen kirjallisuuden rohkeampaa esilletuomista kokoelmassa. Viihdekirjallisuus on tärkeä osa kokoelmaa ja edistää myös lukuharrastusta, mutta laatukriteerit hankinnoissa tulee säilyttää. Kokoelmassa tulee edelleen näkyä monipuolisuus ja tasa-arvo. Ekologisuus voitaisiin huomioida konkreettisemmin toiminnan suunnittelussa. Kokoelman kehittäminen lähtee pienistä palasista liikkeelle kohti suurempaa kokonaisuutta.