"Vaihtelua arkeen", "Kaikki peliin!" : Kansalaisopiston ompelukurssilaisten kokemuksia opinnoistaan
Niiranen, Päivi (2013)
Niiranen, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255023
Tiivistelmä
Aikuisille on tarjolla tänäpäivänä monenlaista koulutusta. Se voi olla työnantajan järjestämää, työvoimapoliittista tai omaehtoista koulutusta. Aikuiskoulutus palvelee aikuisten sivistystarpeita, tarjoaa mahdollisuuden omaehtoiseen koulutukseen ja kansalaisvalmiuksien kehittämiseen. Vapaan sivistystyön oppilaitokset tarjoavat muun muassa mahdollisuuden omaan mielenkiintoon perustuvaan tietojen ja taitojen kartuttamiseen. Jenni Haukion (Aalto 2013, 18.) mukaan kädentaidot ja itsetehdyn tuotteen arvostus tulevaisuudessa kasvaa.
Kehittämishankkeeni tavoitteena oli selvittää kansalaisopistossa ompelua ja kädentaitoja opiskelevien aikuisten opiskelumotiiveja ja syitä opiskeluun. Lisäksi hankkeessa selvitetään kurssille osallistuvien taustatietoja sekä heidän omia osallistumistavoitteitaan ja toiveita kurssilla. Kyselyjen avulla on myös tarkoitus selvittää, miten opiskelijat kokivat erilaisten opetusmateriaalien tarjonnan, käytön ja niiden tarpeellisuuden. Hankkeessa selvitettiin myös, miten opiskelijat saavuttivat osallistumistavoitteensa ja mitä kehittämisehdotuksia he esittivät kansalaisopiston opetukseen.
Kehittämishanke toteutettiin erään kansalaisopiston ompelukurssin aikana, jonka opettajana toimin. Kehittämishankkeessa tehtiin kaksi kyselyä, ensimmäinen syksyllä 2012, johon osallistui 12 aikuisopiskelijaa. Toinen kysely toteutettiin keväällä 2013, johon osallistui yhdeksän opiskelijaa.
Kehittämishankkeessa saatujen tulosten perusteella voin kehittää omaa opettajuutta ja opettamistapoja kansalaisopistossa.
Kehittämishankkeeni tavoitteena oli selvittää kansalaisopistossa ompelua ja kädentaitoja opiskelevien aikuisten opiskelumotiiveja ja syitä opiskeluun. Lisäksi hankkeessa selvitetään kurssille osallistuvien taustatietoja sekä heidän omia osallistumistavoitteitaan ja toiveita kurssilla. Kyselyjen avulla on myös tarkoitus selvittää, miten opiskelijat kokivat erilaisten opetusmateriaalien tarjonnan, käytön ja niiden tarpeellisuuden. Hankkeessa selvitettiin myös, miten opiskelijat saavuttivat osallistumistavoitteensa ja mitä kehittämisehdotuksia he esittivät kansalaisopiston opetukseen.
Kehittämishanke toteutettiin erään kansalaisopiston ompelukurssin aikana, jonka opettajana toimin. Kehittämishankkeessa tehtiin kaksi kyselyä, ensimmäinen syksyllä 2012, johon osallistui 12 aikuisopiskelijaa. Toinen kysely toteutettiin keväällä 2013, johon osallistui yhdeksän opiskelijaa.
Kehittämishankkeessa saatujen tulosten perusteella voin kehittää omaa opettajuutta ja opettamistapoja kansalaisopistossa.