Pienryhmätoimintaa varhaiskasvatuksessa : Pienryhmätoiminnan käytännöt varhaiskasvattajien näkökulmasta
Tynjälä, Suvi (2013)
Tynjälä, Suvi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255086
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia pienryhmätoimintaa ja sen toteutumista Lapuan varhaiskasvatuksessa. Lapualla on 6 päiväkotia ja 12 ryhmäperhepäivähoitopaikkaa. Vuonna 2011 Lapuan varhaiskasvatussuunnitelmaan ja päivähoidon strategiaan on lisätty kohta, pienryhmätoiminnan periaatteiden mukaisesta toiminnasta tai muuten pienemmissä ryhmissä toimimisesta varhaiskasvatuksessa. Pienryhmällä tarkoitetaan sitä, että ryhmä jaetaan pienempiin ryhmiin, joissa päivän toiminta tapahtuu. Pienryhmiä voidaan käyttää arjen eri tilanteissa mm. pihalle meno-tilanteissa, askartelutilanteissa ja ruokailutilanteissa Jokaisella yksiköllä on siis valinnan vapaus miten pienryhmätoimintaa organisoidaan. Mutta voidaanko puhua pienryhmätoiminnasta vain jakamalla lapset pienempiin ryhmiin?
Lisäksi selvitin miten pienryhmämenetelmän käyttöönotto on muotoutunut vuoden 2011 jälkeen ja miten henkilökunta on kokenut muutoksen. Onko toiminta juurrutettu yksikköihin ja miten se näkyy arjessa sekä millaisia kehittämistarpeita pienryhmätoiminnan hyödyntäminen tuottaa. Haastattelin seitsemää varhaiskasvattajaa Lapuan eri päivähoidon yksiköistä, jossa pienryhmätoiminta on otettu käyttöön joko säännöllisesti tai epäsäännöllisesti. Viidessä päivähoidon yksikössä pienryhmätoiminta on säännöllistä tai lähes päivittäistä. Näissä yksiköissä on kuitenkin tilanteita, jolloin pienryhmätoiminta ei toteudu. Näitä ovat yhteiset tapahtumat, joihin kaikki osallistuvat, varhaiskasvattajien sairastumiset ja lomat. Kahdessa yksikössä pienryhmätoiminta on taas säännöllisen epäsäännöllistä, muuttuvien tilanteiden vuoksi. Muuttuvia tilanteita ovat lasten sairastumiset, varhaiskasvattajien sairastumiset, lapset jotka ovat hoidossa vain 10 päivää kuukaudessa tai lomat.
Lisäksi selvitin miten pienryhmämenetelmän käyttöönotto on muotoutunut vuoden 2011 jälkeen ja miten henkilökunta on kokenut muutoksen. Onko toiminta juurrutettu yksikköihin ja miten se näkyy arjessa sekä millaisia kehittämistarpeita pienryhmätoiminnan hyödyntäminen tuottaa. Haastattelin seitsemää varhaiskasvattajaa Lapuan eri päivähoidon yksiköistä, jossa pienryhmätoiminta on otettu käyttöön joko säännöllisesti tai epäsäännöllisesti. Viidessä päivähoidon yksikössä pienryhmätoiminta on säännöllistä tai lähes päivittäistä. Näissä yksiköissä on kuitenkin tilanteita, jolloin pienryhmätoiminta ei toteudu. Näitä ovat yhteiset tapahtumat, joihin kaikki osallistuvat, varhaiskasvattajien sairastumiset ja lomat. Kahdessa yksikössä pienryhmätoiminta on taas säännöllisen epäsäännöllistä, muuttuvien tilanteiden vuoksi. Muuttuvia tilanteita ovat lasten sairastumiset, varhaiskasvattajien sairastumiset, lapset jotka ovat hoidossa vain 10 päivää kuukaudessa tai lomat.