Prosessien suorituskyvyn mittaus taloushallinnon palvelukeskuksessa : Case Taloushallinnon palvelukeskus
Sillanpää, Suvi (2009)
Sillanpää, Suvi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910195019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910195019
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona taloushallinnon palvelukeskukselle. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaatiolle mittarit prosessien suorituskyvyn mittaamista ja toiminnan ohjaamista varten. Myös asiakasnäkökulman mittareita tuotiin työssä esiin. Ne on poimittu alan kirjallisuudesta. Työn tavoitteena oli luotettavien ja toimintaa kuvaavien mittareiden kehittäminen. Lähtökohtana oli mittareiden johtaminen strategian ja kriittisten menestystekijöiden pohjalta. Tutkimus on laadullinen, eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen tuloksena syntyivät suorituskyvyn mittarit sisäisille prosesseille. Mittarit koottiin myös asiakasnäkökulmaan. Mittarit jaoteltiin niiden luonteen mukaan strategisiin mittareihin ja prosessimittareihin. Teoriassa käsiteltiin suorituskyvyn mittausta, mittareita ja prosesseja pohjan luomiseksi tutkimusta varten. Tietoa on saatu kirjallisuudesta ja kohdeyritykseltä. Empiirinen osuus muodostui kyselystä ja haastattelusta prosessinomistajille sekä mittareiden kehittämisestä. Tietoa on saatu empiiristä osuutta varten palvelukeskuksen johdolta. Lisäksi kirjoittajan omakohtaista työkokemusta palvelukeskuksesta on hyödynnetty. Opinnäytetyön tärkein tavoite oli mittareiden luominen prosessien suorituskyvyn mittaamista varten. Työ on yksi askel kohti kokonaisvaltaista suorituskyvyn mittausta,
johon taloushallinnon palvelukeskus on tulevaisuudessa siirtymässä. Mittarit kehitettiin mukaillen Balanced Scorecard -konseptin oppeja. Tutkimuksessa luotiin mittareita sisäisiin prosesseihin ja asiakasnäkökulmaan. Suorituskyvyn
mittaus on yrityksille merkittävä työkalu. Sen avulla voidaan ohjata toimintaa ja saada apua päätöksentekotilanteisiin.
johon taloushallinnon palvelukeskus on tulevaisuudessa siirtymässä. Mittarit kehitettiin mukaillen Balanced Scorecard -konseptin oppeja. Tutkimuksessa luotiin mittareita sisäisiin prosesseihin ja asiakasnäkökulmaan. Suorituskyvyn
mittaus on yrityksille merkittävä työkalu. Sen avulla voidaan ohjata toimintaa ja saada apua päätöksentekotilanteisiin.