Tapahtumamarkkinoinnin kehittäminen : Case: Porvoon Taidetehtaan Joulumarkkinat
Martikainen, Johanna (2013)
Martikainen, Johanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295414
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona porvoolaiselle tapahtumapalveluyritykselle, TS Service Trainingille. Työn tavoitteena oli tutkia Porvoon Taidetehtaan Joulumarkkinoiden molempien asiakasryhmien, eli myyjien ja kävijöiden, tyytyväisyyttä tapahtumaa kohtaan sekä heidän odotuksia ja toiveita seuraavan vuoden markkinoiden varalle. Lisäksi työn tarkoituksena oli selvittää, miten tapahtuman markkinointia tulisi kehittää tulevaisuudessa, jotta se tavoittaisi mahdollisimman monta potentiaalista asia-kasta.
Ennen Taidetehtaan remonttia Porvoon Taidetehtaan Joulumarkkinat oli vuosittainen tapahtuma, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa jo vuonna 2005. Tapahtumapaikan kolmivuotisen peruskorjauksen takia tapahtuma on ollut tauolla, mutta avattiin yleisölle jälleen vuonna 2012.
Tutkimus toteutettiin 13.–16. joulukuuta 2012 välisenä aikana Taidetehtaan Joulumarkkinoilla kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa laadittiin kaksi eri kyselylomaketta, toinen myyjille ja toinen tapahtuman kävijöille. Saadut tulokset analysoitiin SPSS-järjestelmän avulla.
Molemmat asiakasryhmät olivat kyselyiden mukaan pääosin tyytyväisiä tapahtumaan. Myyjiltä kehitysehdotuksina nousi kuitenkin esille tapahtuman muuttaminen kolmipäiväiseksi nykyisen neljän päivän sijaan sekä toive markkinoiden myöhemmästä aukiolosta. Myös myyntipaikkojen hinnoittelua voisi muuttaa niin, että arkisin paikkahinnat olisivat viikonloppua edullisempia. Kävijät puolestaan toivoisivat tapahtuman oheisohjelmaksi myyjien omia käsityöläisnäytöksiä ja he olisivat valmiita maksamaan tapahtumasta yhden euron sisäänpääsymaksun. Molemmat asiakasryhmät luopuisivat ulkomaalaisen tuontitavaran myynnistä markkinoilla.
Ennen Taidetehtaan remonttia Porvoon Taidetehtaan Joulumarkkinat oli vuosittainen tapahtuma, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa jo vuonna 2005. Tapahtumapaikan kolmivuotisen peruskorjauksen takia tapahtuma on ollut tauolla, mutta avattiin yleisölle jälleen vuonna 2012.
Tutkimus toteutettiin 13.–16. joulukuuta 2012 välisenä aikana Taidetehtaan Joulumarkkinoilla kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa laadittiin kaksi eri kyselylomaketta, toinen myyjille ja toinen tapahtuman kävijöille. Saadut tulokset analysoitiin SPSS-järjestelmän avulla.
Molemmat asiakasryhmät olivat kyselyiden mukaan pääosin tyytyväisiä tapahtumaan. Myyjiltä kehitysehdotuksina nousi kuitenkin esille tapahtuman muuttaminen kolmipäiväiseksi nykyisen neljän päivän sijaan sekä toive markkinoiden myöhemmästä aukiolosta. Myös myyntipaikkojen hinnoittelua voisi muuttaa niin, että arkisin paikkahinnat olisivat viikonloppua edullisempia. Kävijät puolestaan toivoisivat tapahtuman oheisohjelmaksi myyjien omia käsityöläisnäytöksiä ja he olisivat valmiita maksamaan tapahtumasta yhden euron sisäänpääsymaksun. Molemmat asiakasryhmät luopuisivat ulkomaalaisen tuontitavaran myynnistä markkinoilla.