Resevanor utomlands : en jämförelseundersökning bland studerande och personer i arbetslivet
Saarnisto, Annica (2013)
Saarnisto, Annica
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056275
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet var att undersöka resevanor bland studerande och personer i arbetslivet för att se om det finns någon skillnad på deras val av resor och tjänster. I teoridelen behandlas till största del konsumentbeteende och köpprocessens olika skeden resenären går igenom vid val av resa. Förutom konsumentbeteende och köpprocessen diskuteras olika sorters turister och turismresor. I den empiriska delen genomfördes undersökningen med hjälp av en kvantitativ metod. Enkäterna som delades ut bland respondenterna tar upp frågor som kan relateras till den teoretiska delen. Målet var att få minst 50 svar av bägge målgrupperna. Av den totala svarsmängden var 76 svar från studeranden och 63 svar av personer i arbetslivet. Resultaten av undersökningen visade att det var ganska jämt mellan de undersökta målgrupperna men på en del punkter fanns det ändå en tydlig skillnad mellan studerande och personer i arbetslivet när det gäller resevanor utomlands. Främst märks det på intresset för olika sorts resor samt på hur mycket pengar som spenderats på en resa och dess tjänster. The aim for this thesis was to investigate travel habits among students and people at work to see if there are any difference in their choices of travel and services. The theoretical part deals mainly with consumer behavior and the different stages of the buying process travelers go through when choosing travel. In addition to consumer behavior and the buying process, different kinds of tourists and tourism trips are discussed. In the empirical part a survey was conducted using a quantitative method. The questionnaires which were distributed among respondents contained questions which can be related to the theoretical part. The goal was to get at least 50 responses of both target groups. The responses received were 76 from the students and 63 from the people at work. The result of the survey showed that it was quite even between the surveyed target groups but at some points there was still a clear difference between the students and the people at work when it comes to their travel habits abroad. The difference is mainly seen on the interest in different kinds of travel and the amount of money spent on a trip and its services.