Lapsen omaehtoisen leikin toteutuminen päiväkodissa
Kotikuusi, Katja (2013)
Kotikuusi, Katja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066753
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään lasten omaehtoiseen leikkiin. Omaehtoisen leikin tutkiminen toteutettiin havainnoimalla lasten leikkiä eräässä kymenlaaksolaisessa päiväkodissa
3−5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Havainnoinnit toteutettiin kahtena eri viikkona: ensimmäinen viikko vapaan havainnoinnin menetelmällä ja toinen viikko havainnointilomakkeen
avulla, joka oli tehty ensimmäisen viikon huomioiden perusteella.
Havainnointien tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon lapset saavat leikkiä omaehtoista leikkiään päiväkodissa ja millaisia ovat leikkien sisällöt sekä niiden kestoihin ja
jatkuvuuteen vaikuttavat asiat. Havainnoimalla selvitettiin myös leikkien loppumiseen johtavia syitä.
Havainnointien tuloksena saatiin selville, että lapset saavat leikkiä omaehtoista eli vapaata leikkiä kyseisellä päiväkodilla hyvin paljon. Päiväkodin henkilökunta antoi lapsille leikkiaikaa ja pystyi siirtämään myös valmiiksi suunniteltuja ohjattuja tuokioita myöhempään ajankohtaan jos leikki oli hedelmällistä. Lapset leikkivät paljon tyttö- ja
poikaporukoissa mutta myös yhteisleikkejä syntyi. Lasten ikäjakauma ei vaikuttanut leikkeihin, pystyttiin leikkimään porukalla vaikka joukossa oli sekä 3- että 5-vuotiaita
lapsia. Tyttöjen suosimat leikit painottuivat rooli- ja mielikuvitusleikkeihin kun taas pojat suosivat seikkailu- ja sankaruusleikkejä.
Opinnäytetyön teoreettinen perusta keskittyy siihen, mitä omaehtoinen leikki on ja miksi se on tärkeää lapsen kehityksen kannalta. Leikki vaikuttaa lapsen kognitiiviseen,
motoriseen ja sosiaaliseen kehitykseen. Teoriaosiossa käsitellään myös aikuisen roolia leikkien tukijana ja niihin vaikuttajana.
3−5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Havainnoinnit toteutettiin kahtena eri viikkona: ensimmäinen viikko vapaan havainnoinnin menetelmällä ja toinen viikko havainnointilomakkeen
avulla, joka oli tehty ensimmäisen viikon huomioiden perusteella.
Havainnointien tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon lapset saavat leikkiä omaehtoista leikkiään päiväkodissa ja millaisia ovat leikkien sisällöt sekä niiden kestoihin ja
jatkuvuuteen vaikuttavat asiat. Havainnoimalla selvitettiin myös leikkien loppumiseen johtavia syitä.
Havainnointien tuloksena saatiin selville, että lapset saavat leikkiä omaehtoista eli vapaata leikkiä kyseisellä päiväkodilla hyvin paljon. Päiväkodin henkilökunta antoi lapsille leikkiaikaa ja pystyi siirtämään myös valmiiksi suunniteltuja ohjattuja tuokioita myöhempään ajankohtaan jos leikki oli hedelmällistä. Lapset leikkivät paljon tyttö- ja
poikaporukoissa mutta myös yhteisleikkejä syntyi. Lasten ikäjakauma ei vaikuttanut leikkeihin, pystyttiin leikkimään porukalla vaikka joukossa oli sekä 3- että 5-vuotiaita
lapsia. Tyttöjen suosimat leikit painottuivat rooli- ja mielikuvitusleikkeihin kun taas pojat suosivat seikkailu- ja sankaruusleikkejä.
Opinnäytetyön teoreettinen perusta keskittyy siihen, mitä omaehtoinen leikki on ja miksi se on tärkeää lapsen kehityksen kannalta. Leikki vaikuttaa lapsen kognitiiviseen,
motoriseen ja sosiaaliseen kehitykseen. Teoriaosiossa käsitellään myös aikuisen roolia leikkien tukijana ja niihin vaikuttajana.