Hankintaprosessin kehittäminen operatiivisen toiminnan tukemiseksi
Syrjäpalo, Pekka (2013)
Syrjäpalo, Pekka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076954
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palvelualan yrityksen hankintaprosessia siten, että se kehittäisi laatua palvelun tilaajien ja yhteistyökumppaneiden suuntaan. Opinnäytetyössä pohdittiin alihankinnan käytön nykytilaa ja pyrittiin löytämään uusi toimintamalli, jolloin hankintaprosessi toimisi enemmän tuotannollisen toiminnan tukena. Valintojen tueksi käytettiin palveluista ja hankinnoista kertovaa kirjallisuutta sekä tutustuttiin markkinoilla olevaan ZeroChaos Oy:n tilaus-toimitusketjun hallintaohjelmistoon. Työssä keskeisempiä asioita olivat nykyisen toimintamallin kuvaus ja sen ongelmakohtien määrittely. Työssä syvennyttiin uudenlaisen menetelmän hyötyihin verraten sitä nykyisiin ongelmakohtiin. Työssä annettiin myös kehitysehdotukset konkreettisimpiin ongelma-alueisiin, joita kehittämällä toimintaa voidaan ohjata liiketoiminnan kannalta laadukkaampaan ja kannattavampaan suuntaan. Kehitysehdotukseksi esitettiin uuden ohjelmiston hankkimista hankintojen hallinnan työkaluksi. Ohjelmisto olisi saatavissa käyttöön puolen vuoden kehitystyöllä. Ohjelman käyttöönoton myötä sopimuksien hallinnointia tekevien työntekijöiden työaikaa säästyisi 5–10 prosenttia. Alihankinnan kustannuksissa säästöä syntyisi 5–15 prosenttia. Ohjelmistoa voitaisiin käyttää laajasti erilaisissa hankintatehtävissä ja sen avulla saavutettaisiin yhtenäinen toimintamalli yrityk-seen. Työntekijäresursseja voitaisiin käyttää tehokkaammin asiakaskäynteihin, perehdytyksiin, työturvallisuuteen ja laskutukseen. Yrityksen sopimukset, liikesalaisuudet ja lain vaatimat dokumentit olisivat paremmin tallennettuja ja suojattuja. Päivittäisen toiminnan tehostuessa ja yleisen palvelun laatutason noustessa yrityksen liiketoiminnan kannattavuus tulisi kasvamaan.