Tutkiva oppiminen terveystiedon opetuksen välineenä
Nenonen, Eeva (2013)
Nenonen, Eeva
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025805
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kokeilla tutkivan oppimisen mallia ja projek-tioppimisen elementtejä yhdistävän opetussovelluksen käyttöä terveystiedon opetuksen ja oppimisen välineenä sekä tutkia oppilaiden kokemuksia tutkivan oppimisen mene-telmän käytöstä terveystiedon opetuksessa. Työn avulla oli tarkoitus tuoda terveystiedon opetukseen opetussuunnitelmassa suositeltuja toiminnallisia työtapoja, jotka kehittävät oppilaiden vuorovaikutustaitoja haastamalla oppilaat ratkaisemaan ristiriitoja, joustamaan, ottamaan toiset oppilaat huomioon sekä perustelemaan mielipiteensä.
Työssä on kuvattu oppimis- ja opetuskäsitysten kehitystä kohti nykyaikaisia oppilasläh-töisiä työskentelytapoja. Muun muassa Hakkaraisen ym. tutkivan oppimisen kehämallin sekä Elinkeinoelämän keskusliiton Oivallus – hankkeen loppuraportin näkemysten pohjalta syntyi suunnitelma oppilaslähtöisestä ryhmätyösovelluksesta, joka haastaa op-pilaita omatoimiseen työskentelyyn.
Suurin kokonaisuus tässä työssä on innostavan ja oppilaiden omaa osallistumista tukevan tutkivan oppimisen kehämallin ja projektioppimisen elementtejä yhdistävän ope-tussovelluksen suunnitteleminen ja toteutus. Opetuskokeilun arviointi perustuu omaan havainnointiin yhdessä lähdemateriaalin kanssa. Tätä arviointia tukemaan tehtiin kysely-tutkimus, jossa oppilaat arvioivat kokemuksiaan tutkivan oppimisen menetelmän käy-töstä terveystiedon opetuksessa.
Oppilaat kokivat tutkivan oppimisen ryhmätyöskentelyn innostavaksi ja mielenkiintoi-seksi. Se toi useiden mielestä mukavaa vaihtelua kirjasta lukemiselle ja opetti ryhmässä toimimisen taitoja. Tutkivan oppimisen menetelmät ja tapa opettaa valmentavat oppi-laita tulevaisuuden työelämän haasteisiin ja auttavat oppilaita ymmärtämään tulevaisuu-den työskentelyn ja oppimisen moninaisuuden. Ryhmissä työskennellessä opitaan toisilta ja jalostetaan toisten ideoita. Näiden taitojen systemaattinen vahvistaminen koulu- ja opiskeluvaiheessa antaa tulevaisuuden työntekijöille valmiuksia erilaisissa ryhmissä toi-mimiselle.
Työssä on kuvattu oppimis- ja opetuskäsitysten kehitystä kohti nykyaikaisia oppilasläh-töisiä työskentelytapoja. Muun muassa Hakkaraisen ym. tutkivan oppimisen kehämallin sekä Elinkeinoelämän keskusliiton Oivallus – hankkeen loppuraportin näkemysten pohjalta syntyi suunnitelma oppilaslähtöisestä ryhmätyösovelluksesta, joka haastaa op-pilaita omatoimiseen työskentelyyn.
Suurin kokonaisuus tässä työssä on innostavan ja oppilaiden omaa osallistumista tukevan tutkivan oppimisen kehämallin ja projektioppimisen elementtejä yhdistävän ope-tussovelluksen suunnitteleminen ja toteutus. Opetuskokeilun arviointi perustuu omaan havainnointiin yhdessä lähdemateriaalin kanssa. Tätä arviointia tukemaan tehtiin kysely-tutkimus, jossa oppilaat arvioivat kokemuksiaan tutkivan oppimisen menetelmän käy-töstä terveystiedon opetuksessa.
Oppilaat kokivat tutkivan oppimisen ryhmätyöskentelyn innostavaksi ja mielenkiintoi-seksi. Se toi useiden mielestä mukavaa vaihtelua kirjasta lukemiselle ja opetti ryhmässä toimimisen taitoja. Tutkivan oppimisen menetelmät ja tapa opettaa valmentavat oppi-laita tulevaisuuden työelämän haasteisiin ja auttavat oppilaita ymmärtämään tulevaisuu-den työskentelyn ja oppimisen moninaisuuden. Ryhmissä työskennellessä opitaan toisilta ja jalostetaan toisten ideoita. Näiden taitojen systemaattinen vahvistaminen koulu- ja opiskeluvaiheessa antaa tulevaisuuden työntekijöille valmiuksia erilaisissa ryhmissä toi-mimiselle.