Potilastyytyväisyyskysely Iisalmen sairaalan yhteispäivystyksen tarkkailupotilaille
Ålander, Johanna; Komulainen, Anne-Mari (2013)
Ålander, Johanna
Komulainen, Anne-Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107617
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Päivystyshoidon laadun arviointia tulee tehdä päivystyshoidon tavoitteiden pohjalta ja siinä on huomioitava hoidon erityispiirteet. Terveyspalvelujen laadun kehittämisessä olennaista on kysyä potilaiden mielipidettä saamastaan hoidosta, koska työntekijöiden ja organisaation näkemys saattaa olla erilainen.
Opinnäytetyössä tarkoituksena oli tutkia Iisalmen sairaalan yhteispäivystyksen tarkkailupotilaiden tyytyväisyyttä saamaansa hoitoon. Tavoitteena oli selvittää hoitoon liittyviä kehittämiskohteita tarkkailupotilaiden hoidon aikana. Iisalmen sairaala voi jatkossa kehittää tarkkailupotilaiden hoitoa saatujen tulosten perusteella.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto (n=31) kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui strukturoiduista kysymyksistä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Kyselylomake muodostui taustakysymyksistä, potilastyytyväisyyttä mittaavasta osiosta sekä kehittämisehdotuksista. Potilastyytyväisyyttä mittaava osio jaettiin viiteen eri aihealueeseen. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselylomakkeen avoin kysymys analysoitiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin Iisalmen sairaalan yhteispäivystyksen tarkkailupotilailta helmi-maaliskuussa. Kyselyyn vastasi 31 tarkkailupotilasta.
Opinnäytetyön tulosten perusteella potilaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä tarkkailuajan hoitoon. Hoitohenkilökunnan ammattitaitoon ja käyttäytymiseen oltiin kaikkein tyytyväisimpiä. Väittämien perusteella huonoiten toteutui tarkkailuajasta tiedottaminen ja ajankulun kuten lehtien riittävyys tarkkailuhoidon aikana. Avoimessa kysymyksessä nousi esille hoitohenkilökunnan riittämättömyys ja ajanpuute. Vastaajat kokivat puutteellisena myös hoitoon liittyvistä asioista tiedottamisen.
Jatkossa voisi tutkia, miten tulosyy ja diagnoosi vaikuttavat potilaiden tyytyväisyyden kokemiseen. Päivystyksessä työntekijöiden vahvuus vaihtelee arkisin ja viikonloppuisin, joten näiden asioiden vaikutusta potilastyytyväisyyteen voisi myös jatkossa tutkia tarkemmin.
Päivystyshoidon laadun arviointia tulee tehdä päivystyshoidon tavoitteiden pohjalta ja siinä on huomioitava hoidon erityispiirteet. Terveyspalvelujen laadun kehittämisessä olennaista on kysyä potilaiden mielipidettä saamastaan hoidosta, koska työntekijöiden ja organisaation näkemys saattaa olla erilainen.
Opinnäytetyössä tarkoituksena oli tutkia Iisalmen sairaalan yhteispäivystyksen tarkkailupotilaiden tyytyväisyyttä saamaansa hoitoon. Tavoitteena oli selvittää hoitoon liittyviä kehittämiskohteita tarkkailupotilaiden hoidon aikana. Iisalmen sairaala voi jatkossa kehittää tarkkailupotilaiden hoitoa saatujen tulosten perusteella.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto (n=31) kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui strukturoiduista kysymyksistä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä. Kyselylomake muodostui taustakysymyksistä, potilastyytyväisyyttä mittaavasta osiosta sekä kehittämisehdotuksista. Potilastyytyväisyyttä mittaava osio jaettiin viiteen eri aihealueeseen. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Kyselylomakkeen avoin kysymys analysoitiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin Iisalmen sairaalan yhteispäivystyksen tarkkailupotilailta helmi-maaliskuussa. Kyselyyn vastasi 31 tarkkailupotilasta.
Opinnäytetyön tulosten perusteella potilaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä tarkkailuajan hoitoon. Hoitohenkilökunnan ammattitaitoon ja käyttäytymiseen oltiin kaikkein tyytyväisimpiä. Väittämien perusteella huonoiten toteutui tarkkailuajasta tiedottaminen ja ajankulun kuten lehtien riittävyys tarkkailuhoidon aikana. Avoimessa kysymyksessä nousi esille hoitohenkilökunnan riittämättömyys ja ajanpuute. Vastaajat kokivat puutteellisena myös hoitoon liittyvistä asioista tiedottamisen.
Jatkossa voisi tutkia, miten tulosyy ja diagnoosi vaikuttavat potilaiden tyytyväisyyden kokemiseen. Päivystyksessä työntekijöiden vahvuus vaihtelee arkisin ja viikonloppuisin, joten näiden asioiden vaikutusta potilastyytyväisyyteen voisi myös jatkossa tutkia tarkemmin.