Laadunhallinnan kehittäminen River Co. -ketjussa
Kessel, Liisi (2013)
Kessel, Liisi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087324
Tiivistelmä
Laadun merkitys kasvaa entisestään hurjaa vauhtia erilaisissa yrityksissä, etenkin palvelualan yrityksissä kovan kilpailun vuoksi. Yrityksien on pidettävä yllä omaa laadunhallintaa, sen avulla yrityksen on mah-dollista täyttää asiakkaan odotukset ja vaatimukset. Ilman tyytyväisiä asiakkaita ei olisi palveluja tuottavia yrityksiä. Jokaisen toiminnassa olevan yrityksen liiketoiminta tulisi olla kannattavaa, tähän pyrittäessä on laadulla aina enemmän merkitystä.
Opinnäyteyöni oli laatia vaateliike River Co. -ketjulle alustava laadunhallintajärjestelmä. Ketju on koti-mainen perheyritys, jolla on yhdeksän liikettä ympäri suomea. Riverillä ei ole ollut minkäänlaista omaa laadunhallintajärjestelmää, joten oli erinomainen mahdollisuus rakentaa kyseinen järjestelmä yritykselle.
Opinnäytetyöni viitekehys koostuu muun muassa laadun käsitteestä, asiakkaasta ja asiakastyytyväisyy-destä ja palvelualan laadusta. Tämän jälkeen kuvaus Riverin tämän hetkisestä laadunhallinnasta, tulok-sista ja toimenpide tuloksista.
Tutkimukseni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusongelmana oli selvittää, missä asioissa olisi kehitettävää liittyen laadunhallintaan koko toiminnan kannalta, henkilökunnan haastatteluiden ja omien havaintojen avulla.
Tulokseksi syntyi, että Riverin olisi hyvä rakentaa tietty laatukäsikirja, jonka mukaan henkilökunta toimisi, tällöin se olisi suuri apu esim. uusille työntekijöille. Tiettyjen yhteisten kriteerien noudattaminen helpottaa jokaista työntekijää toimimaan oikein tietyissä tilanteissa ja tämän ansiosta virheiltä vältytään sekä toiminta nopeutuu. Pidän myös hyvin tärkeänä ehdotuksena henkilökunnan lisäämistä sekä varmojen extraajien hankkimista, tällöin vakiohenkilökunnan on mahdollista paneutua myyntityöhönsä paremmin ja entistä tehokkaammin, eikä sen tarvitse kuluttaa aikaa muihin tehtäviin.
Opinnäyteyöni oli laatia vaateliike River Co. -ketjulle alustava laadunhallintajärjestelmä. Ketju on koti-mainen perheyritys, jolla on yhdeksän liikettä ympäri suomea. Riverillä ei ole ollut minkäänlaista omaa laadunhallintajärjestelmää, joten oli erinomainen mahdollisuus rakentaa kyseinen järjestelmä yritykselle.
Opinnäytetyöni viitekehys koostuu muun muassa laadun käsitteestä, asiakkaasta ja asiakastyytyväisyy-destä ja palvelualan laadusta. Tämän jälkeen kuvaus Riverin tämän hetkisestä laadunhallinnasta, tulok-sista ja toimenpide tuloksista.
Tutkimukseni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusongelmana oli selvittää, missä asioissa olisi kehitettävää liittyen laadunhallintaan koko toiminnan kannalta, henkilökunnan haastatteluiden ja omien havaintojen avulla.
Tulokseksi syntyi, että Riverin olisi hyvä rakentaa tietty laatukäsikirja, jonka mukaan henkilökunta toimisi, tällöin se olisi suuri apu esim. uusille työntekijöille. Tiettyjen yhteisten kriteerien noudattaminen helpottaa jokaista työntekijää toimimaan oikein tietyissä tilanteissa ja tämän ansiosta virheiltä vältytään sekä toiminta nopeutuu. Pidän myös hyvin tärkeänä ehdotuksena henkilökunnan lisäämistä sekä varmojen extraajien hankkimista, tällöin vakiohenkilökunnan on mahdollista paneutua myyntityöhönsä paremmin ja entistä tehokkaammin, eikä sen tarvitse kuluttaa aikaa muihin tehtäviin.