"MITÄ SE NIINKU MEINAA SEKSUAALISUUS?" : Nuorten tyttöjen käsityksiä seksuaalisuudesta ja seksuaalisuuden merkityksestä hyvinvointiin
Lahtivirta, Anne-Maarit (2013)
Lahtivirta, Anne-Maarit
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302282755
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lahtivirta, Anne-Maarit.” MITÄ SE NIINKU MEINAA SEKSUAALISUUS?” Nuorten tyttöjen käsityksiä seksuaalisuudesta ja seksuaalisuuden merkityksestä hyvinvointiin. Kevät 2013, 112 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointi, Sosionomi (ylempi AMK).
Opinnäytetyöni ja tutkimukseni aihe nousi kiinnostuksestani tutkia mitä on seksuaalisuus osana hyvinvointia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 15–20-vuotiaiden tyttöjen käsitystä seksuaalisuudesta ja seksuaalisuuden merkityksestä hyvinvointiin. Tavoitteenani oli myös kehittää omaa ammatillista osaamistani seksuaalisuuden monimuotoisuuden ymmärtämisessä sekä seksuaalisuuden puheeksiottamisessa hyvinvointityössä.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimuksessa käytin fenomenografista lähestymistapaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluun osallistui viisi 15–20-vuotiasta tyttöä. Käytin aineiston käsittelyssä sekä fenomenografista analyysiä että sisällönanalyysimenetelmää.
Tutkimus osoitti, että haastattelemani tytöt kokivat seksuaalisuuden hyvin henkilökoh¬taisena asiana. Kehonkuvalla oli suuri merkitys seksuaalisuteen ja tyytymättömyys omaan kehoon ja ulkomuotoon voi vaikuttaa, että ei koe itseä seksuaalisesti viehättäväksi. Laittautuminen kuului osana seksuaalisuuteen, jota voitiin myös erityisesti korostaa rohkealla pukeutumisella ja meikillä. Usealla 15–20-vuotiaalla tytöllä oli seksuaalisia kokemuksia ja tytöt, jotka olivat kokemattomia, voivat kokea tästä eräänlaista painetta. Yleisesti seurusteluun ei suhtauduttu vielä vakavasti eikä rakkaus ollut välttämätöntä, vaan tytöt voivat etsiä seksikumppania, jonka kanssa voi kehittää omaa seksuaalisuuttaan. Käsityksenä oli, että seksuaalisuus kehittyy itsetunnon kasvaessa, nuoruuteen liittyvän epävarmuuden vähentyessä ja kun seksuaalisuuteen ei liity häpeää vaan siitä uskaltaa puhua. Itsensä hyväksyminen ja arvostaminen olivat tärkeä osa myönteistä seksuaalisuutta.
Seksuaalisuus koettiin luonnollisena osana omaa hyvinvointia. Seksuaalisesti hyvinvoiva ihminen kuvattiin seuraavasti: Hän hyväksyy itsensä ja muut sekä kunnioittaa itseään ja kumppaniaan. Hän pystyy myös käsittelemään ja hyväksymään elämänsä vaikeita kokemuksia ja asioita. Seksuaalisesti hyvinvoiva ihminen nauttii seksistä ja on tietoinen seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Hän ymmärtää seksuaaliterveyteen liittyvät perusasiat ja on vastuullinen omasta seksuaalisesta toiminnastaan itseään ja muita kohtaan.
Haastatteluun osallistuneet tytöt kertoivat kokeneensa hyvänä sen, että seksuaalisuudesta oli voinut keskustella vieraan aikuisen kanssa. Nuoret tarvitsevat keskustelufoorumin, jossa he saavat pohtia omaa seksuaalisuuttaan ja siihen liittyviä kysymyksiään. Hyvinvointityössä nuorten kanssa työskentelevien tulisi rohkeasti kysyä, miten seksuaalisuus näyttäytyy nuoren elämässä.
Asiasanat: Seksuaalisuus, hyvinvointi, lapsen ja nuoren seksuaalinen kehitys
Lahtivirta, Anne-Maarit.” MITÄ SE NIINKU MEINAA SEKSUAALISUUS?” Nuorten tyttöjen käsityksiä seksuaalisuudesta ja seksuaalisuuden merkityksestä hyvinvointiin. Kevät 2013, 112 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointi, Sosionomi (ylempi AMK).
Opinnäytetyöni ja tutkimukseni aihe nousi kiinnostuksestani tutkia mitä on seksuaalisuus osana hyvinvointia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 15–20-vuotiaiden tyttöjen käsitystä seksuaalisuudesta ja seksuaalisuuden merkityksestä hyvinvointiin. Tavoitteenani oli myös kehittää omaa ammatillista osaamistani seksuaalisuuden monimuotoisuuden ymmärtämisessä sekä seksuaalisuuden puheeksiottamisessa hyvinvointityössä.
Tutkimus oli laadullinen ja tutkimuksessa käytin fenomenografista lähestymistapaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelua. Haastatteluun osallistui viisi 15–20-vuotiasta tyttöä. Käytin aineiston käsittelyssä sekä fenomenografista analyysiä että sisällönanalyysimenetelmää.
Tutkimus osoitti, että haastattelemani tytöt kokivat seksuaalisuuden hyvin henkilökoh¬taisena asiana. Kehonkuvalla oli suuri merkitys seksuaalisuteen ja tyytymättömyys omaan kehoon ja ulkomuotoon voi vaikuttaa, että ei koe itseä seksuaalisesti viehättäväksi. Laittautuminen kuului osana seksuaalisuuteen, jota voitiin myös erityisesti korostaa rohkealla pukeutumisella ja meikillä. Usealla 15–20-vuotiaalla tytöllä oli seksuaalisia kokemuksia ja tytöt, jotka olivat kokemattomia, voivat kokea tästä eräänlaista painetta. Yleisesti seurusteluun ei suhtauduttu vielä vakavasti eikä rakkaus ollut välttämätöntä, vaan tytöt voivat etsiä seksikumppania, jonka kanssa voi kehittää omaa seksuaalisuuttaan. Käsityksenä oli, että seksuaalisuus kehittyy itsetunnon kasvaessa, nuoruuteen liittyvän epävarmuuden vähentyessä ja kun seksuaalisuuteen ei liity häpeää vaan siitä uskaltaa puhua. Itsensä hyväksyminen ja arvostaminen olivat tärkeä osa myönteistä seksuaalisuutta.
Seksuaalisuus koettiin luonnollisena osana omaa hyvinvointia. Seksuaalisesti hyvinvoiva ihminen kuvattiin seuraavasti: Hän hyväksyy itsensä ja muut sekä kunnioittaa itseään ja kumppaniaan. Hän pystyy myös käsittelemään ja hyväksymään elämänsä vaikeita kokemuksia ja asioita. Seksuaalisesti hyvinvoiva ihminen nauttii seksistä ja on tietoinen seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Hän ymmärtää seksuaaliterveyteen liittyvät perusasiat ja on vastuullinen omasta seksuaalisesta toiminnastaan itseään ja muita kohtaan.
Haastatteluun osallistuneet tytöt kertoivat kokeneensa hyvänä sen, että seksuaalisuudesta oli voinut keskustella vieraan aikuisen kanssa. Nuoret tarvitsevat keskustelufoorumin, jossa he saavat pohtia omaa seksuaalisuuttaan ja siihen liittyviä kysymyksiään. Hyvinvointityössä nuorten kanssa työskentelevien tulisi rohkeasti kysyä, miten seksuaalisuus näyttäytyy nuoren elämässä.
Asiasanat: Seksuaalisuus, hyvinvointi, lapsen ja nuoren seksuaalinen kehitys