Pitkäaikaistyöttmömien terveystarkastus Itä-Hämeen Ilves -hankkeessa
Rauanterä, Salla; Homström, Piia (2009)
Rauanterä, Salla
Homström, Piia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087345
Tiivistelmä
Holmström, Piia & Rauanterä, Salla. Pitkäaikaistyöttömien terveystarkastus Itä-Hämeen Ilves-hankkeessa. Lahti, syksy 2009, s.55, liitteitä 5
Diakonia-ammattikorkeakoulu/Lahden ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysala, hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) Piia Holmström
sairaanhoitaja (AMK) + diakonian virkakelpoisuus (diakonissa) Salla Rauanterä
Pitkäaikaistyöttömyys koskettaa tänä päivänä yhä useampaa ihmistä, nuoria ja vanhempia. Pitkäaikaistyöttömyydellä voi olla pahojakin seurauksia, kuten syrjäytyminen työmarkkinoilta sekä erilaiset terveysongelmat. Pitkäaikaistyöttömille ei myöskään ole tarjolla samanlaista terveydenhuoltoa kuin työssä oleville.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Itä-Hämeen Ilves-hankkeen asiakkaiden kokemuksia vuorovaikutuksesta sekä heidän saamistaan neuvoista ja ohjeista terveystarkastuksissa. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka terveystarkastuksilla on ollut vaikutusta asiakkaan terveyteen ja elämäntapoihin. Pitkäaikaistyöttömien terveydenhuollon kehittämishanke eli PTT -hanke toteutettiin koko maan laajuisesti ja Itä-Häme on osa tätä hanketta. Teimme työn yhdessä pitkäaikaistyöttömien terveydenhuollon kehittämishankkeen, Ilves-hankkeen kanssa.
Toteutimme opinnäytetyössä asiakastyytyväisyyskyselyn. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysymykset laadittiin tutkimusongelmien pohjalta. Teimme asiakkaille myös saatekirjeen, jossa kerroimme keitä olemme ja työmme tarkoituksen. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin tammikuussa 2009 viikoilla 2-5. Tutkittavan joukon koko oli 65 ihmistä, ja heiltä saatiin 32 vastausta.
Tulosten mukaan on nähtävissä, että asiakkaat ovat kokeneet vuorovaikutuksen helpoksi ja terveystarkastukset ovat saaneet kiinnittämään enemmän huomiota terveydentilaan. Vastausten perusteella vahvistuu näkemys siitä, että asiakkaat ovat kokeneet tarkastuksen omalla kohdallaan useimmiten hyvin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Asiakkaat ovat saaneet terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa ja ohjeistusta. Vuorovaikutus on ollut helppoa ja aikaa on ollut riittävästi
Asiasanat: pitkäaikaistyöttömyys, syrjäytyminen, hyvinvointi, asiakastyytyväisyys, asiakas, lomakekysely, kvantitatiivinen
Diakonia-ammattikorkeakoulu/Lahden ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysala, hoitotyön koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) Piia Holmström
sairaanhoitaja (AMK) + diakonian virkakelpoisuus (diakonissa) Salla Rauanterä
Pitkäaikaistyöttömyys koskettaa tänä päivänä yhä useampaa ihmistä, nuoria ja vanhempia. Pitkäaikaistyöttömyydellä voi olla pahojakin seurauksia, kuten syrjäytyminen työmarkkinoilta sekä erilaiset terveysongelmat. Pitkäaikaistyöttömille ei myöskään ole tarjolla samanlaista terveydenhuoltoa kuin työssä oleville.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Itä-Hämeen Ilves-hankkeen asiakkaiden kokemuksia vuorovaikutuksesta sekä heidän saamistaan neuvoista ja ohjeista terveystarkastuksissa. Tarkoituksena oli myös selvittää, kuinka terveystarkastuksilla on ollut vaikutusta asiakkaan terveyteen ja elämäntapoihin. Pitkäaikaistyöttömien terveydenhuollon kehittämishanke eli PTT -hanke toteutettiin koko maan laajuisesti ja Itä-Häme on osa tätä hanketta. Teimme työn yhdessä pitkäaikaistyöttömien terveydenhuollon kehittämishankkeen, Ilves-hankkeen kanssa.
Toteutimme opinnäytetyössä asiakastyytyväisyyskyselyn. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Kysymykset laadittiin tutkimusongelmien pohjalta. Teimme asiakkaille myös saatekirjeen, jossa kerroimme keitä olemme ja työmme tarkoituksen. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin tammikuussa 2009 viikoilla 2-5. Tutkittavan joukon koko oli 65 ihmistä, ja heiltä saatiin 32 vastausta.
Tulosten mukaan on nähtävissä, että asiakkaat ovat kokeneet vuorovaikutuksen helpoksi ja terveystarkastukset ovat saaneet kiinnittämään enemmän huomiota terveydentilaan. Vastausten perusteella vahvistuu näkemys siitä, että asiakkaat ovat kokeneet tarkastuksen omalla kohdallaan useimmiten hyvin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Asiakkaat ovat saaneet terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoa ja ohjeistusta. Vuorovaikutus on ollut helppoa ja aikaa on ollut riittävästi
Asiasanat: pitkäaikaistyöttömyys, syrjäytyminen, hyvinvointi, asiakastyytyväisyys, asiakas, lomakekysely, kvantitatiivinen