Asiakastyytyväisyystutkimus Kuopion Palloseuralle
Löfberg, Tero (2013)
Löfberg, Tero
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe käsittelee asiakkaiden tyytyväisyyttä Kuopion Palloseuran Partner’s Pool -paviljongin toimintaa kohtaan. Asiakastyytyväisyyden selvittämisen lisäksi tutkimuksen tavoitteena on saada selville asiakkaiden kehitystoiveita Kuopion Palloseuran Partner’s Pool -paviljongin toimintaan. Lisäksi tutkimuksesta saadut tulokset toimivat vertailupohjana mahdollisesti tulevaisuudessa tehtäville tutkimuksille, sillä Kuopion Palloseura ei ole aiemmin teettänyt asiakastyytyväisyystutkimusta paviljongin toiminnasta. Työssä esitellään Kuopion Palloseuraa, kerrotaan yleisellä tasolla urheiluseurojen rahanhankinnasta sekä käsitellään palvelua ja asiakastyytyväisyyttä käsitteinä.
Toukokuussa 2012 toteutettiin Partner’s Pool -kausikorttiasiakkaille asiakastyytyväisyystutkimus verkkoloma-kekyselynä ja lomake lähetettiin kausikortin omaaville yrityksille uutiskirjeenä. Tuolloin oli 89 kausikortin omaavaa yritystä, joiden edustajista 21 henkilöä vastasi kyselyyn, vastausprosentin ollessa 23,6 %. Kyselyn alussa vastaajille esitettiin taustamuuttujakysymyksiä, jonka jälkeen kysymykset mittasivat asiakkaiden tyy-tyväisyyttä paviljongin toiminnan osa-alueita kohtaan.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella paviljongin asiakkaat ovat tyytyväisiä paviljongin siisteyteen ja viihtyisyyteen, tarjoiltaviin ruokiin ja juomiin sekä henkilökunnan toimintaan. Tyytymättömyyttä aiheuttivat katsomoon ohjaaminen otteluiden aikana sekä paviljongin lämpötila erityisesti kylmien kelien aikaan. Lisäksi vastaajien mielipiteitä jakoi voimakkaasti palvelun tarjoama hyöty yrityksien verkostoitumiselle. Vastaajat toivoivat yrityksille mahdollisuutta esiintyä otteluiden aikana pienen yritysinfon muodossa, koska tämä hel-pottaisi yritysten välistä verkostoitumista.
Kyselyn vastauksien määrästä johtuen tutkimuksen otos ei edusta suoraan tutkimuksen perusjoukkoa. Tut-kimuksesta on kuitenkin toimeksiantajalle hyötyä, sillä tulokset ovat asiakkaiden tyytyväisyydestä ja kehitys-ehdotuksista suuntaa antavia ja auttavat palvelun kehittämisessä asiakkaiden toivomaan suuntaan. Kuopion Palloseuran kannattaisi vuosittain tehdä asiakastyytyväisyystutkimus paviljongin toimintaan liittyen ja verrata saatuja tuloksia toisiinsa, jolloin seuralle selviäisi asiakastyytyväisyyden nousu tai lasku ja pystyisi nopeasti reagoimaan tarpeen vaatiessa.
Toukokuussa 2012 toteutettiin Partner’s Pool -kausikorttiasiakkaille asiakastyytyväisyystutkimus verkkoloma-kekyselynä ja lomake lähetettiin kausikortin omaaville yrityksille uutiskirjeenä. Tuolloin oli 89 kausikortin omaavaa yritystä, joiden edustajista 21 henkilöä vastasi kyselyyn, vastausprosentin ollessa 23,6 %. Kyselyn alussa vastaajille esitettiin taustamuuttujakysymyksiä, jonka jälkeen kysymykset mittasivat asiakkaiden tyy-tyväisyyttä paviljongin toiminnan osa-alueita kohtaan.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella paviljongin asiakkaat ovat tyytyväisiä paviljongin siisteyteen ja viihtyisyyteen, tarjoiltaviin ruokiin ja juomiin sekä henkilökunnan toimintaan. Tyytymättömyyttä aiheuttivat katsomoon ohjaaminen otteluiden aikana sekä paviljongin lämpötila erityisesti kylmien kelien aikaan. Lisäksi vastaajien mielipiteitä jakoi voimakkaasti palvelun tarjoama hyöty yrityksien verkostoitumiselle. Vastaajat toivoivat yrityksille mahdollisuutta esiintyä otteluiden aikana pienen yritysinfon muodossa, koska tämä hel-pottaisi yritysten välistä verkostoitumista.
Kyselyn vastauksien määrästä johtuen tutkimuksen otos ei edusta suoraan tutkimuksen perusjoukkoa. Tut-kimuksesta on kuitenkin toimeksiantajalle hyötyä, sillä tulokset ovat asiakkaiden tyytyväisyydestä ja kehitys-ehdotuksista suuntaa antavia ja auttavat palvelun kehittämisessä asiakkaiden toivomaan suuntaan. Kuopion Palloseuran kannattaisi vuosittain tehdä asiakastyytyväisyystutkimus paviljongin toimintaan liittyen ja verrata saatuja tuloksia toisiinsa, jolloin seuralle selviäisi asiakastyytyväisyyden nousu tai lasku ja pystyisi nopeasti reagoimaan tarpeen vaatiessa.