Aloittelevan ICT-alan yrityksen kansainvälistymismalli : mitä tulee huomioida alussa ja miten edetä yritystä kehitettäessä?
Vorobjeff, Andrei (2013)
Vorobjeff, Andrei
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158575
Tiivistelmä
Nykypäivän kovenevassa yritysten välisessä kilpailussa kansainvälisyys on noussut entistä suurempaan arvoon. Jo puolella kaikista ohjelmistoyhtiöistä on kansainvälistä toimintaa. Ohjelmisto- ja pilvipalveluyrityksille kansainvälistyminen on luonnollinen askel. Kun kotimarkkinat eivät enää kasva niin kasvu löytyy vain kansainvälisiltä markkinoilta, johon yritys tarvitsee markkinankehitysstrategian ja selvityksen yrityksen potentiaalista.
Monipuolinen ICT-ala on luonteeltaan kansainvälinen, jonka tuotteet voivat olla laitteita, ohjelmistoja ja palveluita. Jo kolmen vuosikymmenen ajan nopeimmin kasvava toimiala Suomessa on ollut liike-elämän palvelut ja ohjelmistoala, jonka kasvun oletetaan kiihtyvän entisestään.
Internet- ja mobiilialalla toimivat kasvuyritykset, startupit, ovat organisaatioita, jotka ovat perustettu etsimään toistettavaa eli skaalautuvaa liiketoimintamallia. Keskeistä startuppien toiminnassa ovat nopeasti kasvavat markkinat, skaalautuvat teknologiat ja liiketoimi ja suuri ja nopea tuottavuus.
Kansainvälisille markkinoille tulo merkitsee sitä, että uudella tuntemattomalla toimijalla on vastassaan korkea kynnys, joten yrityksen tulee pyrkiä olla parempi kuin kilpailija. Tärkeintä selvittää kuinka rakennetaan tuote jolla on kysyntää ja miten se viedään asiakkaalle.
Kansainvälistyminen on oppimisprosessi, jota yrityksen kannattaa analysoida. Yrityksen on hyvä käydä läpi miten kansainvälistyminen on onnistunut, mitä on opittu kohdealueesta ja asiakkaista ja mikä on kansainvälistymisen kehityssuunta.
Tämä opinnäytetyö keskittyy aloittelevien ohjelmistoyritysten kansainvälistymisen tutkimiseen. Työssä tutkitaan jo kansainvälistyneiden ohjelmistoyritysten kokemuksia kansainvälistymisestä ja luodaan malli aloittelevalle ohjelmistoyritykselle.
Monipuolinen ICT-ala on luonteeltaan kansainvälinen, jonka tuotteet voivat olla laitteita, ohjelmistoja ja palveluita. Jo kolmen vuosikymmenen ajan nopeimmin kasvava toimiala Suomessa on ollut liike-elämän palvelut ja ohjelmistoala, jonka kasvun oletetaan kiihtyvän entisestään.
Internet- ja mobiilialalla toimivat kasvuyritykset, startupit, ovat organisaatioita, jotka ovat perustettu etsimään toistettavaa eli skaalautuvaa liiketoimintamallia. Keskeistä startuppien toiminnassa ovat nopeasti kasvavat markkinat, skaalautuvat teknologiat ja liiketoimi ja suuri ja nopea tuottavuus.
Kansainvälisille markkinoille tulo merkitsee sitä, että uudella tuntemattomalla toimijalla on vastassaan korkea kynnys, joten yrityksen tulee pyrkiä olla parempi kuin kilpailija. Tärkeintä selvittää kuinka rakennetaan tuote jolla on kysyntää ja miten se viedään asiakkaalle.
Kansainvälistyminen on oppimisprosessi, jota yrityksen kannattaa analysoida. Yrityksen on hyvä käydä läpi miten kansainvälistyminen on onnistunut, mitä on opittu kohdealueesta ja asiakkaista ja mikä on kansainvälistymisen kehityssuunta.
Tämä opinnäytetyö keskittyy aloittelevien ohjelmistoyritysten kansainvälistymisen tutkimiseen. Työssä tutkitaan jo kansainvälistyneiden ohjelmistoyritysten kokemuksia kansainvälistymisestä ja luodaan malli aloittelevalle ohjelmistoyritykselle.