Nivalalaisten pankkien palvelut ja asema paikallismarkkinoilla
Kontiola, Jani (2013)
Kontiola, Jani
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158807
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinaosuus- ja asiakastyytyväisyyskysely Nivalan Osuuspankille. Samalla tarkoituksena oli selvittää, kuinka yleistä on käyttää ensisijaisen pankin lisäksi jonkin toisen pankin palveluja. Nivalan Osuuspankki on teettänyt vuosina 2004 ja 2008 opinnäytetyönä markkinaosuustutkimukset, joiden paino on aiempina vuosina ollut yrityskuva ja Nivalan Osuuspankin asema markkinoilla. Tämä tutkimus on jatkumoa jo tehdyille tutkimuksille. Kysely toteutettiin kesällä 2011.
Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimukseen valikoitui satunnaisotannalla 500 Nivalassa asuvaa henkilöä, joille kyselylomake lähetettiin postitse. Kyselylomake sisälsi struktu-roituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselyn vastausprosentti oli 28,2 prosenttia. Saatujen vastausten perusteella määritettiin markkinaosuudet pankeille ja arvioitiin asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihin ja asiakaspalveluun. Nivalan Osuuspankin markkinaosuus tutkimuksessa oli 51,1 prosenttia. Suurin markkinaosuus vakuutusyhtiöistä tutkimuk-sessa oli Tapiolalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että vastaajat ovat erityisen tyytyväisiä pankkien asiakaspalveluun ja pankkien henkilökuntaan. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat pankkien palvelutiloihin.
Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimukseen valikoitui satunnaisotannalla 500 Nivalassa asuvaa henkilöä, joille kyselylomake lähetettiin postitse. Kyselylomake sisälsi struktu-roituja ja avoimia kysymyksiä. Kyselyn vastausprosentti oli 28,2 prosenttia. Saatujen vastausten perusteella määritettiin markkinaosuudet pankeille ja arvioitiin asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluihin ja asiakaspalveluun. Nivalan Osuuspankin markkinaosuus tutkimuksessa oli 51,1 prosenttia. Suurin markkinaosuus vakuutusyhtiöistä tutkimuk-sessa oli Tapiolalla.
Tutkimuksessa ilmeni, että vastaajat ovat erityisen tyytyväisiä pankkien asiakaspalveluun ja pankkien henkilökuntaan. Tyytymättömimpiä vastaajat olivat pankkien palvelutiloihin.