Mainostoimistopalvelujen hinnoittelumenetelmissä huomioitavat tekijät
Tähtinen, Iida (2013)
Tähtinen, Iida
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158749
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mainostoimistopalveluiden hinnoittelumenetelmiä ja niissä sekä niiden kehittämisessä huomioon otettavia tekijöitä. Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimii Hämeenlinnalainen Mainostoimisto Precis Oy. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle tietoa oman hinnoittelunsa ja hinnoittelumenetelmiensä kehittämiseen.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy asiantuntijapalveluiden hinnoitteluun. Teoriassa käsitellään yrityksen hinnoittelussa huomioon otettavia tekijöitä, palvelujen ominaispiirteiden vaikutusta hinnoitteluun sekä palvelualoilla kirjallisuuden perusteella käytössä olevia kahta hinnoittelutyyppiä. Lisäksi kerrotaan erilaisista hinnoittelumenetelmistä.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena syksyllä 2012. Haastateltaviksi valikoitui neljä mainosalan ammattilaista, joista kaksi oli Hämeenlinnasta ja kaksi Helsingistä. Tutkimuksen pääkysymyksenä oli, millainen on hyvä hinnoittelumenetelmä mainosalalla. Haastattelututkimuksella selvitettiin, mitä mieltä alan asiantuntijat ovat mainostoimistopalveluiden hinnoittelusta tänä päivänä, mitkä tekijät vaikuttavat hinnoitteluun sekä millaiset hinnoittelumenetelmät he kokevat hyväksy alan tulevaisuuden kannalta.
Tutkimuksen perusteella mainosalan kannattavuus on laskussa yleisen taloustilanteen, alan imagon sekä meneillään olevan digitaalisen murroksen takia. Mainostoimistopalveluiden hinnoittelussa käytetään yleisemmin kustannusperusteisia hinnoittelumenetelmiä kuin markkinaperusteisia hinnoittelumenetelmiä, vaikka palvelualoilla tämä on yleensä toisinpäin. Tulevaisuudessa kannattavat mainosalan hinnoittelumenetelmät tulevatkin perustumaan markkinaperusteisiin hinnoittelumenetelmiin.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuus keskittyy asiantuntijapalveluiden hinnoitteluun. Teoriassa käsitellään yrityksen hinnoittelussa huomioon otettavia tekijöitä, palvelujen ominaispiirteiden vaikutusta hinnoitteluun sekä palvelualoilla kirjallisuuden perusteella käytössä olevia kahta hinnoittelutyyppiä. Lisäksi kerrotaan erilaisista hinnoittelumenetelmistä.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena syksyllä 2012. Haastateltaviksi valikoitui neljä mainosalan ammattilaista, joista kaksi oli Hämeenlinnasta ja kaksi Helsingistä. Tutkimuksen pääkysymyksenä oli, millainen on hyvä hinnoittelumenetelmä mainosalalla. Haastattelututkimuksella selvitettiin, mitä mieltä alan asiantuntijat ovat mainostoimistopalveluiden hinnoittelusta tänä päivänä, mitkä tekijät vaikuttavat hinnoitteluun sekä millaiset hinnoittelumenetelmät he kokevat hyväksy alan tulevaisuuden kannalta.
Tutkimuksen perusteella mainosalan kannattavuus on laskussa yleisen taloustilanteen, alan imagon sekä meneillään olevan digitaalisen murroksen takia. Mainostoimistopalveluiden hinnoittelussa käytetään yleisemmin kustannusperusteisia hinnoittelumenetelmiä kuin markkinaperusteisia hinnoittelumenetelmiä, vaikka palvelualoilla tämä on yleensä toisinpäin. Tulevaisuudessa kannattavat mainosalan hinnoittelumenetelmät tulevatkin perustumaan markkinaperusteisiin hinnoittelumenetelmiin.