Toisen asteen ammatillisen koulutuksen ja yrityselämän yhteistyön tiivistäminen Etelä-Pohjanmaalla : Työelämäyhteistyöllä koulutuksen edelläkävijäksi
Luoma, Teemu (2013)
Luoma, Teemu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179278
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa selvitettiin toisen asteen ammatillisen koulutuskeskus Sedun ja yrityselämän välisen yhteistyön tiivistämistä. Nykyinen perustutkintotavoitteinen puualan koulutus toteutetaan perinteisiä menetelmiä noudattaen koulutuskeskuksen tiloissa, mutta kehittyvä työelämä vaatii myös toisenlaisia työvalmiuksia. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opetus painottuu yksilöllisten tuotteiden valmistukseen. Työssäoppiminen ja alan teollisuus painottuvat sarjatuotantoon automatisoiduilla konelinjastoilla. Yritykset tarvitsevat teknologia- ja automaatiotaitoisia nuoria työntekijöitä ylläpito-, valvonta- ja häiriönpoistotyötehtäviin tuotantolinjoille. Tästä huolimatta tulevaisuudessa tarvitaan puualan ammattilaisia, jotka tuntevat paitsi linjastomaisten tuotantoprosessien kulun, mutta myös puumateriaalin ominaisuudet.
Opetussisällöissä tulisi korostaa enemmän työelämälähtöisyyttä. Ammatillisen koulutuksen tulisi seurata työelämän kehittymistä, sillä lähitulevaisuudessa valtaosa uusista puualan työpaikoista sijoittuu rakennuspuusepänteollisuuteen. Opetusta tulisikin suunnata perinteisen huonekaluteollisuuden lisäksi ikkunoiden ja ovien valmistukseen. Perustutkintokoulutusta voitaisiin suorittaa entistä enemmän tulevilla työpaikoilla, jolloin se vastaisi paremmin tarpeita. Lähtökohtana voisi olla, että oppilaitoksessa opetellaan ammatilliset perusvalmiudet ja todellisissa teollisissa työtehtävissä opetellaan ammatin vaatimia teollisuuden tuotannollisia työtaitoja. Tällä tavoin yhteistyö tiivistyisi ja koulutus palvelisi paremmin Etelä-Pohjanmaan alueen työ- ja elinkeinoelämää, tätä kautta myös koulutus tulisi oletettavasti suositummaksi. Useat oppilaitokset miettivät parhaillaan strategioitaan erottautuakseen toisistaan, koska ne kilpailevat samoista ja entistä pienemmistä ikäluokista. Yritysyhteistyölähtöisellä koulutuksella Koulutuskeskus Sedu olisi nuorisoasteen kouluttajissa edelläkävijä. Koulutusalaa tulisi markkinoida aktiivisemmin ja näkyvämmin, jotta se tulisi nuorison tietoisuuteen nykyaikaisena teollisena toimialana.
Opetussisällöissä tulisi korostaa enemmän työelämälähtöisyyttä. Ammatillisen koulutuksen tulisi seurata työelämän kehittymistä, sillä lähitulevaisuudessa valtaosa uusista puualan työpaikoista sijoittuu rakennuspuusepänteollisuuteen. Opetusta tulisikin suunnata perinteisen huonekaluteollisuuden lisäksi ikkunoiden ja ovien valmistukseen. Perustutkintokoulutusta voitaisiin suorittaa entistä enemmän tulevilla työpaikoilla, jolloin se vastaisi paremmin tarpeita. Lähtökohtana voisi olla, että oppilaitoksessa opetellaan ammatilliset perusvalmiudet ja todellisissa teollisissa työtehtävissä opetellaan ammatin vaatimia teollisuuden tuotannollisia työtaitoja. Tällä tavoin yhteistyö tiivistyisi ja koulutus palvelisi paremmin Etelä-Pohjanmaan alueen työ- ja elinkeinoelämää, tätä kautta myös koulutus tulisi oletettavasti suositummaksi. Useat oppilaitokset miettivät parhaillaan strategioitaan erottautuakseen toisistaan, koska ne kilpailevat samoista ja entistä pienemmistä ikäluokista. Yritysyhteistyölähtöisellä koulutuksella Koulutuskeskus Sedu olisi nuorisoasteen kouluttajissa edelläkävijä. Koulutusalaa tulisi markkinoida aktiivisemmin ja näkyvämmin, jotta se tulisi nuorison tietoisuuteen nykyaikaisena teollisena toimialana.