Isännöintityön laadunvarmistus
Riekki, Laura (2013)
Riekki, Laura
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158681
Tiivistelmä
Laatu on tuotteen tai prosessin ominaisuus, joka voidaan määritellä usealla tavalla. Laatu voi merkitä tuotteen virheettömyyttä, asiakkaan tarpeiden täyttymistä tai asetettujen vaatimusten mukaisuutta. Laadunvarmistus on toimenpide, jolle valitut laatuvaatimukset varmistetaan.
Tämän insinöörityön tilaaja oli Tilipalvelu Jouni Korhonen Oy, jonka toimialana on tili- ja isännöintipalvelut. Työn tavoitteena oli laatia tilaajalle isännöintityön laadunvarmistusohje. Laadunvarmistusohje käsittää isännöitsijän eri työtehtävien kuvauksen, laatuvaatimukset sekä toimintaohjeen työn suorittamiselle. Laadunvarmistusohjeen tarkoitus on tukea isännöitsijän työtä ja auttaa eri tehtävien suorittamisessa lakien ja muiden käytäntöjen mukaisesti. Laadunvarmistusohje voi toimia myös uuden työntekijän perehdyttämisen apuvälineenä.
Työ aloitettiin haastattelemalla tilaajaa ja tutustumalla isännöinnin työympäristöön. Tämän jälkeen perehdyttiin laadunvarmistuksen periaatteisiin ja laadun käsitteistöön. Seuraavaksi työssä selvitettiin, mitä eri tehtäviä isännöitsijällä on ja kuinka ne suoritetaan laatuvaatimusten mukaisesti. Tämän jälkeen laadittiin isännöintityön laadunvarmistusohje.
Työn tuloksena saatiin kattava ja selkeä ohjekokonaisuus, joka käsittelee isännöintitehtäviä aihealueittain. Ohjeessa kuvataan jokaisen työtehtävän sisältö ja vaiheet sekä yksityiskohdat, joihin tulee kiinnittää huomiota. Jokaisen tehtävän lopuksi on esitetty laadunvarmistusohje, jonka avulla isännöitsijä pystyy suorittamaan tehtävän laatuvaatimusten mukaisesti. Ohjeen noudattaminen mahdollistaa isännöitsijän laadukkaan työskentelyn, asiakastyytyväisyyden sekä työyhteisön toimintatapojen yhdenmukaistamisen.
Tämän insinöörityön tilaaja oli Tilipalvelu Jouni Korhonen Oy, jonka toimialana on tili- ja isännöintipalvelut. Työn tavoitteena oli laatia tilaajalle isännöintityön laadunvarmistusohje. Laadunvarmistusohje käsittää isännöitsijän eri työtehtävien kuvauksen, laatuvaatimukset sekä toimintaohjeen työn suorittamiselle. Laadunvarmistusohjeen tarkoitus on tukea isännöitsijän työtä ja auttaa eri tehtävien suorittamisessa lakien ja muiden käytäntöjen mukaisesti. Laadunvarmistusohje voi toimia myös uuden työntekijän perehdyttämisen apuvälineenä.
Työ aloitettiin haastattelemalla tilaajaa ja tutustumalla isännöinnin työympäristöön. Tämän jälkeen perehdyttiin laadunvarmistuksen periaatteisiin ja laadun käsitteistöön. Seuraavaksi työssä selvitettiin, mitä eri tehtäviä isännöitsijällä on ja kuinka ne suoritetaan laatuvaatimusten mukaisesti. Tämän jälkeen laadittiin isännöintityön laadunvarmistusohje.
Työn tuloksena saatiin kattava ja selkeä ohjekokonaisuus, joka käsittelee isännöintitehtäviä aihealueittain. Ohjeessa kuvataan jokaisen työtehtävän sisältö ja vaiheet sekä yksityiskohdat, joihin tulee kiinnittää huomiota. Jokaisen tehtävän lopuksi on esitetty laadunvarmistusohje, jonka avulla isännöitsijä pystyy suorittamaan tehtävän laatuvaatimusten mukaisesti. Ohjeen noudattaminen mahdollistaa isännöitsijän laadukkaan työskentelyn, asiakastyytyväisyyden sekä työyhteisön toimintatapojen yhdenmukaistamisen.