Työhyvinvointia ympäri vuoden : Napapiirin päiväkodin työhyvinvoinnin vuosikello
Buska, Leena (2013)
Buska, Leena
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199477
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tavoitteena on laatia työhyvinvoinnin vuosikello Napapiirin päiväkodille. Vuosikello toimii konkreettisena työkaluna ja muistilistana työhyvinvointitoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Lähestyn aihetta positiivisen psykologian näkökulmasta eli tutkimuksen kohteena ovat ne tekijät, jotka auttavat jaksamaan päiväkotityössä. Lisäksi Abraham Maslow´n motivaatioteorian tarvehierarkiaan pohjautuvat työhyvinvoinnin portaat ovat työni teoreettinen viitekehys.
Kehittämistyöni on laadullinen tutkimus. Olen kartoittanut Napapiirin päiväkodin työntekijöiden työhyvinvoinnin vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia (SWOT) kyselyn avulla. Työntekijöiden ajatukset ovat ohjanneet pitkälti työhyvinvoinnin vuosikellon sisältöä. Vahvuuksia on suoraan hyödynnetty vuosikellossa. Niitä ovat esimerkiksi palaverit. Heikkouksiin sekä uhkiin olen etsinyt vastauksia yhteistyötahojen avulla ja nyt ainakin työn fyysistä kuormittavuutta helpottavat fysioterapeutin vuosittaiset ohjauskäynnit. Työnhyvinvoinnin kehittämisen mahdollisuuksiin kuuluvat esimerkiksi työntekijöiden yhteiset illanvietot, joita on nyt vuosikellossa jokaisena vuodenaikana.
Työntekijöiden ajatusten, esimiehen aktiivisen otteen ja muiden yhteistyötahojen avulla on syntynyt erittäin käytännönläheinen ja juuri Napapiirin päiväkodille räätälöity työhyvinvoinnin vuosikello. Vuodenajoittain jaettu vuosikello antaa työyksikölle vapauden päättää toimintojen toteuttamiskuukauden aina kyseisen tilanteen mukaan. Vuosikello lisää myös koko työyhteisön mahdollisuuksia vaikuttaa työhyvinvointitoimintojen sisältöön, koska tieto tulevasta toiminnasta on kirjattu. Näin työhyvinvoinnin kehittäminen nousee koko päiväkodin henkilökunnan yhteiseksi toimintatavaksi.
Lähestyn aihetta positiivisen psykologian näkökulmasta eli tutkimuksen kohteena ovat ne tekijät, jotka auttavat jaksamaan päiväkotityössä. Lisäksi Abraham Maslow´n motivaatioteorian tarvehierarkiaan pohjautuvat työhyvinvoinnin portaat ovat työni teoreettinen viitekehys.
Kehittämistyöni on laadullinen tutkimus. Olen kartoittanut Napapiirin päiväkodin työntekijöiden työhyvinvoinnin vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia (SWOT) kyselyn avulla. Työntekijöiden ajatukset ovat ohjanneet pitkälti työhyvinvoinnin vuosikellon sisältöä. Vahvuuksia on suoraan hyödynnetty vuosikellossa. Niitä ovat esimerkiksi palaverit. Heikkouksiin sekä uhkiin olen etsinyt vastauksia yhteistyötahojen avulla ja nyt ainakin työn fyysistä kuormittavuutta helpottavat fysioterapeutin vuosittaiset ohjauskäynnit. Työnhyvinvoinnin kehittämisen mahdollisuuksiin kuuluvat esimerkiksi työntekijöiden yhteiset illanvietot, joita on nyt vuosikellossa jokaisena vuodenaikana.
Työntekijöiden ajatusten, esimiehen aktiivisen otteen ja muiden yhteistyötahojen avulla on syntynyt erittäin käytännönläheinen ja juuri Napapiirin päiväkodille räätälöity työhyvinvoinnin vuosikello. Vuodenajoittain jaettu vuosikello antaa työyksikölle vapauden päättää toimintojen toteuttamiskuukauden aina kyseisen tilanteen mukaan. Vuosikello lisää myös koko työyhteisön mahdollisuuksia vaikuttaa työhyvinvointitoimintojen sisältöön, koska tieto tulevasta toiminnasta on kirjattu. Näin työhyvinvoinnin kehittäminen nousee koko päiväkodin henkilökunnan yhteiseksi toimintatavaksi.