Käyttäjä on kuningas : Internetsivustojen käytettävyys
Rojola, Markus (2013)
Rojola, Markus
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189375
Tiivistelmä
Tutkielmani ensimmäisen osan tavoitteena on selvittää, millaiset ovat käytettävyydeltään hyvät internetsivut ja miten sellaiset suunnitellaan. Tietoperustana käytetään web-suunnittelua ja internetsivustojen käytettävyyttä koskevaa kirjallisuutta. Käytettävyys on äärimmäisen tärkeä kaikkien tuotteiden menestykselle ja se on otettava huomioon suunnittelun jokaisessa vaiheessa. Sivuston käytettävyys on kohdillaan silloin, kun käyttäjä ei kiinnitä siihen mitään huomiota.
Tutkielmani jälkimmäisessä osassa vertailen ja arvioin kolmen eri kansanopiston internetsivustojen käytettävyyttä. Vertailussa käytetty menetelmä on asiantuntija-arviointi. Arvioinnissa keskitytään kolmeen osa-alueeseen, jotka löytyvät kaikkien kolmen kansanopiston internetsivustoilta: etusivuun, koulutuskuvaukseen ja hakuprosessiin.
Kansanopiston internetsivuston suunnittelijan pitää keskittyä tärkeiden informaatiosisältöjen toimivuuteen. Koulutusten kuvausten tulee olla mahdollisimman helposti löydettävissä ja ymmärrettävissä. Tämä saavutetaan jakamalla sivusto sopivan kokoisiin ja käyttäjille selkeisiin osa-alueisiin. Jos käyttäjä ei löydä tietoja koulutuksesta, ei hän myöskään hae koulutukseen. Sivuston rakenteen, navigoinnin, sisällön ja ulkoasun on tuettava toisiaan. Koulutuksiin hakemisen pitää olla käyttäjälle mahdollisimman vaivatonta ja nopeaa, joten hakulomakkeen tulisi olla mieluiten sähköinen ja linkitettynä koulutuskuvaukseen. Käyttäjälle voidaan tarjota myös muita vaihtoehtoisia keinoja hakemiseen. Myönteinen käyttäjäkokemus luo positiivisen mielikuvan myös sivuston haltijasta, mikä osaltaan edesauttaa koulutuspaikan valinnassa.
Tutkielmani jälkimmäisessä osassa vertailen ja arvioin kolmen eri kansanopiston internetsivustojen käytettävyyttä. Vertailussa käytetty menetelmä on asiantuntija-arviointi. Arvioinnissa keskitytään kolmeen osa-alueeseen, jotka löytyvät kaikkien kolmen kansanopiston internetsivustoilta: etusivuun, koulutuskuvaukseen ja hakuprosessiin.
Kansanopiston internetsivuston suunnittelijan pitää keskittyä tärkeiden informaatiosisältöjen toimivuuteen. Koulutusten kuvausten tulee olla mahdollisimman helposti löydettävissä ja ymmärrettävissä. Tämä saavutetaan jakamalla sivusto sopivan kokoisiin ja käyttäjille selkeisiin osa-alueisiin. Jos käyttäjä ei löydä tietoja koulutuksesta, ei hän myöskään hae koulutukseen. Sivuston rakenteen, navigoinnin, sisällön ja ulkoasun on tuettava toisiaan. Koulutuksiin hakemisen pitää olla käyttäjälle mahdollisimman vaivatonta ja nopeaa, joten hakulomakkeen tulisi olla mieluiten sähköinen ja linkitettynä koulutuskuvaukseen. Käyttäjälle voidaan tarjota myös muita vaihtoehtoisia keinoja hakemiseen. Myönteinen käyttäjäkokemus luo positiivisen mielikuvan myös sivuston haltijasta, mikä osaltaan edesauttaa koulutuspaikan valinnassa.