Lasten tyytyväisyys päivähoitoon montessori-päiväkoti Aurinkoleijonassa
Kylä-Utsuri-Virtanen, Mari (2009)
Kylä-Utsuri-Virtanen, Mari
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097539
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää lasten tyytyväisyyttä päivähoitoon montessori-päiväkoti Aurinkoleijonassa. Työni on osa Turun ammattikorkeakoulun Verkonkutoja -hanketta, jossa kehitetään asiakaspalautteen keruu- ja käsittelymallia kunnille ja yrityksille. Kohderyhmänä oli Salon yksikön 5 – 6 -vuotiaat lapset.
Aineistonkeruumenetelmänä käytin Stakesin Laatupeliä, josta olin muokannut lapsille oman version. Lasten laatupelissä lapsille esitettiin 24 kysymystä liittyen päivähoidon eri osa-alueisiin: empatia, kasvatustyö, olosuhteet, luotettavuus, vastaavuus ja varmuus. Lasten laatupeliä pelasi yhteensä 11 lasta: testipelissä 3 lasta Halikossa ja varsinaisessa pelissä 8 Salossa.
Teoreettinen viitekehys työssäni oli päivähoidon laadun määrittely. Se koostui eri lähteistä keräämästäni tiedosta. Päivähoidon laatu muodostuu niin asiakkaiden – lasten ja vanhempien – kuin päivähoidon työntekijöidenkin kokemuksista. Päivähoidon laatua voidaankin kuvailla intersubjektiiviseksi.
Tulosten mukaan suurin osa lapsista on tyytyväisiä päivähoitoon montessori-päiväkoti Aurinkoleijonassa. Erityisen tyytyväisiä lapset ovat henkilökuntaan ja sen toimintaan. Kaikki vastanneista kertoo luottavansa päiväkodin aikuisiin. Kritiikkiä herättää aikuisten ajankäyttö ja päiväkodin tehtävien tekeminen. Lasten tyytyväisyyteen vaikuttaa juuri käsillä oleva hetki. Varsinkin tyytymättömyyden taustalla on yksittäiset tapahtumat. Lisäksi peliin keskittyminen ja muiden lasten mielipiteet vaikuttavat tuloksiin.
Tuloksista ilmenee, että lapset pitävät päiväkodin teemapäivistä, mutta niissä on kehittettävää. Opinnäytetyöni tuloksia ja Lasten laatupeliä käytetään Verkonkutoja-hankkeessa ensi vuoden aikana.
Aineistonkeruumenetelmänä käytin Stakesin Laatupeliä, josta olin muokannut lapsille oman version. Lasten laatupelissä lapsille esitettiin 24 kysymystä liittyen päivähoidon eri osa-alueisiin: empatia, kasvatustyö, olosuhteet, luotettavuus, vastaavuus ja varmuus. Lasten laatupeliä pelasi yhteensä 11 lasta: testipelissä 3 lasta Halikossa ja varsinaisessa pelissä 8 Salossa.
Teoreettinen viitekehys työssäni oli päivähoidon laadun määrittely. Se koostui eri lähteistä keräämästäni tiedosta. Päivähoidon laatu muodostuu niin asiakkaiden – lasten ja vanhempien – kuin päivähoidon työntekijöidenkin kokemuksista. Päivähoidon laatua voidaankin kuvailla intersubjektiiviseksi.
Tulosten mukaan suurin osa lapsista on tyytyväisiä päivähoitoon montessori-päiväkoti Aurinkoleijonassa. Erityisen tyytyväisiä lapset ovat henkilökuntaan ja sen toimintaan. Kaikki vastanneista kertoo luottavansa päiväkodin aikuisiin. Kritiikkiä herättää aikuisten ajankäyttö ja päiväkodin tehtävien tekeminen. Lasten tyytyväisyyteen vaikuttaa juuri käsillä oleva hetki. Varsinkin tyytymättömyyden taustalla on yksittäiset tapahtumat. Lisäksi peliin keskittyminen ja muiden lasten mielipiteet vaikuttavat tuloksiin.
Tuloksista ilmenee, että lapset pitävät päiväkodin teemapäivistä, mutta niissä on kehittettävää. Opinnäytetyöni tuloksia ja Lasten laatupeliä käytetään Verkonkutoja-hankkeessa ensi vuoden aikana.