Åldrande och fysisk aktivitet : en kvalitativ litteraturstudie
Grankulla, Emelie (2013)
Grankulla, Emelie
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168903
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att genom en kvalitativ litteraturstudie undersöka vad fysisk aktivitet har för betydelse för bevarande av äldres välbefinnande och hälsa. Examensarbetet syftar även till att ta reda på hur äldre motiveras att vara fysiskt aktiva. Frågeställningarna är: Vad gör fysisk aktivitet för den äldres välbefinnande och hälsa? och Hur motivera den äldre att vara fysisk aktiv?
De teoretiska utgångspunkterna i examensarbetet är hälsa enligt Katie Erikssons ontologiska hälsomodell och egenvård enligt Dorothea Orems antaganden om egenvård. Datainsamlingsmetoden är dokument och består av 15 vetenskapligt granskade artiklar. Artiklarna sammanställdes i en resuméartikel för att skapa en överblick och sammanfattning av forskningarna. Tre temafrågor utarbetades utgående från syfte och frågeställningar och svaren söktes i artiklarna. Svaren som framkom analyserades genom innehållsanalys med ett induktivt förhållningssätt.
Av resultatet framkom att effekter av fysisk aktivitet hos äldre är: förbättrad balans och minskad fallfrekvens, förbättrad kondition, ökad muskelstyrka, bevarad eller förbättrad funktionsförmåga, minskad risk för sjukdomar, ökad livslängd, minskat lidande, ökat psykiskt välbefinnande och bättre kognitiv förmåga. Motiverande faktorer till fysisk aktivitet för äldre är: bevarande av funktion och självständighet, information, stöd av omgivningen, tidigare positiva erfarenheter av fysisk aktivitet och social interaktion. Barriärer för fysisk aktivitet hos äldre är: personliga barriärer, medicinska barriärer, faktorer i omgivningen och tidsbrist. Det framkom också att motiverande faktorer och barriärer är individuella. The aim with this thesis is to investigate, through a qualitative literature study, the significance of physical activity for maintaining well-being and health in elderly people. The aim is also to find out how the elderly are motivated to be physically active. The research questions are: What does physical activity mean for the well-being and health of elderly people? How to motivate the elderly to be physically active?
The theoretical framework of the thesis is the concept of health according to Katie Eriksson's ontological health model and self-care according to Dorothea Orem's thoughts on selfcare. The method for collecting data is document study and the data consists of 15 scientifically examined articles. The articles are compiled into a review article to create an overlook and summary of the research. The research questions were divided into three more specific questions posed to the articles. The answers have been analyzed through a content analysis method with an inductive approach.
The results showed that the effects of physical activity among the elderly are improved balance and reduced fall frequency, improved fitness, improved muscle strength, maintained or improved functioning, reduced risk of disease, increased lifespan, reduced distress, increased psychological well-being and improved cognitive ability. Motivating factors for physical activity among elderly are maintaining functional status and independence, information, support, previous positive experience of physical activity and social interaction. Barriers for physical activity among elderly include personal barriers, medical barriers, factors in the environment and lack of time. The results also showed that the motivating factors and barriers are individual.
De teoretiska utgångspunkterna i examensarbetet är hälsa enligt Katie Erikssons ontologiska hälsomodell och egenvård enligt Dorothea Orems antaganden om egenvård. Datainsamlingsmetoden är dokument och består av 15 vetenskapligt granskade artiklar. Artiklarna sammanställdes i en resuméartikel för att skapa en överblick och sammanfattning av forskningarna. Tre temafrågor utarbetades utgående från syfte och frågeställningar och svaren söktes i artiklarna. Svaren som framkom analyserades genom innehållsanalys med ett induktivt förhållningssätt.
Av resultatet framkom att effekter av fysisk aktivitet hos äldre är: förbättrad balans och minskad fallfrekvens, förbättrad kondition, ökad muskelstyrka, bevarad eller förbättrad funktionsförmåga, minskad risk för sjukdomar, ökad livslängd, minskat lidande, ökat psykiskt välbefinnande och bättre kognitiv förmåga. Motiverande faktorer till fysisk aktivitet för äldre är: bevarande av funktion och självständighet, information, stöd av omgivningen, tidigare positiva erfarenheter av fysisk aktivitet och social interaktion. Barriärer för fysisk aktivitet hos äldre är: personliga barriärer, medicinska barriärer, faktorer i omgivningen och tidsbrist. Det framkom också att motiverande faktorer och barriärer är individuella.
The theoretical framework of the thesis is the concept of health according to Katie Eriksson's ontological health model and self-care according to Dorothea Orem's thoughts on selfcare. The method for collecting data is document study and the data consists of 15 scientifically examined articles. The articles are compiled into a review article to create an overlook and summary of the research. The research questions were divided into three more specific questions posed to the articles. The answers have been analyzed through a content analysis method with an inductive approach.
The results showed that the effects of physical activity among the elderly are improved balance and reduced fall frequency, improved fitness, improved muscle strength, maintained or improved functioning, reduced risk of disease, increased lifespan, reduced distress, increased psychological well-being and improved cognitive ability. Motivating factors for physical activity among elderly are maintaining functional status and independence, information, support, previous positive experience of physical activity and social interaction. Barriers for physical activity among elderly include personal barriers, medical barriers, factors in the environment and lack of time. The results also showed that the motivating factors and barriers are individual.