Ettette lähtis peräs? : Osallistava musiikkielämys päiväkodeille
Laitila, Johanna (2013)
Laitila, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209621
Tiivistelmä
Projektini tarjoaa innostavan ja osallistavan musiikki- ja taide-elämyksen alle kouluikäisille lapsille. Toteutin projektini yhteistyössä Kajaanin varhaiskasvatuksen ja Kainuun sotilassoittokunnan kanssa. Tavoitteenani oli luoda osallistava konsertti alle kouluikäisille lapsilla ja sen avulla antaa musiikillisia työkaluja ja innostavia kokemuksia osallistavasta taidekasvatuksesta varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Pidemmän aika välin tavoitteena voidaan pitää musiikkikasvatuksen ja varhaiskasvatuksen yhteistyön kehittämistä alueellamme.
Projektini koostui kahdesta osiosta: päiväkodeissa pidetyistä musiikkituokioista ja konsertista. Kaikki Kajaanin päivähoitopiirin kuuluvat lapset saivat kutsun konserttiretkelle ja arvalla valituille seitsemälle päiväkodille järjestettiin ”ennakkomaistiaisia” konsertista sisältävä musiikkituokio. Lähtökohtani oli että lapset voivat osallistua mahdollisimman paljon taito- ja tietotasostaan huolimatta musisointiin niin musiikkituokioissa kuin konsertissakin. Loin yhdenlaisen esimerkin siitä, miten musiikkikasvatusta voidaan toteuttaa eri ammattiryhmien yhteistyöllä. Näen tällaisen toiminnan piristävän ja kehittävän yhteistyötä päiväkotien ja musiikin ammattilaisten välillä sekä innostavan musiikin käyttämiseen ja siitä nauttimiseen. Yhteistyöllä puolestaan lisätään lasten ja nuorten innostusta ja harrastamista musiikin parissa sekä luodaan toimintamalleja, joilla voidaan jatkossa antaa alle kouluikäisille lapsille tasavertainen mahdollisuus harrastaa musiikkia.
Palaute osoitti, että projekti oli onnistunut: Se oli innostanut sekä lapsia että aikuisia musisointiin. Kaiken kaikkiaan projekti koettiin myönteisenä ja avartavana kokemuksena ja yhteistyötahot kertoivat jatkossa mielellään panostavansa vastaavanlaisen toiminnan toteuttamiseen ja kehittämiseen.
Projektini koostui kahdesta osiosta: päiväkodeissa pidetyistä musiikkituokioista ja konsertista. Kaikki Kajaanin päivähoitopiirin kuuluvat lapset saivat kutsun konserttiretkelle ja arvalla valituille seitsemälle päiväkodille järjestettiin ”ennakkomaistiaisia” konsertista sisältävä musiikkituokio. Lähtökohtani oli että lapset voivat osallistua mahdollisimman paljon taito- ja tietotasostaan huolimatta musisointiin niin musiikkituokioissa kuin konsertissakin. Loin yhdenlaisen esimerkin siitä, miten musiikkikasvatusta voidaan toteuttaa eri ammattiryhmien yhteistyöllä. Näen tällaisen toiminnan piristävän ja kehittävän yhteistyötä päiväkotien ja musiikin ammattilaisten välillä sekä innostavan musiikin käyttämiseen ja siitä nauttimiseen. Yhteistyöllä puolestaan lisätään lasten ja nuorten innostusta ja harrastamista musiikin parissa sekä luodaan toimintamalleja, joilla voidaan jatkossa antaa alle kouluikäisille lapsille tasavertainen mahdollisuus harrastaa musiikkia.
Palaute osoitti, että projekti oli onnistunut: Se oli innostanut sekä lapsia että aikuisia musisointiin. Kaiken kaikkiaan projekti koettiin myönteisenä ja avartavana kokemuksena ja yhteistyötahot kertoivat jatkossa mielellään panostavansa vastaavanlaisen toiminnan toteuttamiseen ja kehittämiseen.