Konepajan laatukäsikirja
Pekkinen, Tiia (2013)
Pekkinen, Tiia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210126
Tiivistelmä
Laatu ja laadunhallinta kasvattavat merkitystään yritysten ja yhteisöjen välisessä kaupassa. Nykyteknologia on mahdollistanut huippulaatuisten tuotteiden valmistamisen. Kuitenkin yhä useammin korkeampaa laatua tuotettaessa myös laadun parantuminen maksaa. Asiakkaat ovat yhä useammin hintatietoisia ja vallitsevassa taloustilanteessa pyrkivät pienentämään myös hankintakustannuksia. Tästä johtuen nykyisin vallitsee tilanne, jossa asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan niin sanotusta ylilaadusta.
Lähtökohtana tälle opinnäytetyölle oli laatia alihankintakonepajalle SFS-EN ISO 9001 -standardin mukainen laatukäsikirja. Tämän pohjalta on tarkoituksena saavuttaa sertifioitu laatujärjestelmä. Sertifioitu laatujärjestelmä mahdollistaa yrityksen selviytymisen kilpailluilla markkinoilla, joilla vaatimus laatusertifikaatista on yhä useammin sääntö kuin poikkeus. Laatujärjestelmäprojektin kokonaistavoitteena on luoda ISO-standardin mukainen laatujärjestelmä ja sertifioida se. Koska projekti on laajamittainen, on tämä opinnäytetyö rajattu koskemaan sertifioitavaa laatukäsikirjaa.
Laatukäsikirjaprojekti voidaan jakaa muutamaan selkeään kokonaisuuteen. Ensin oli tarpeellista tutustua kohdeyritykseen, sen toimintaan ja tapoihin. Lisäksi oli tärkeätä selvittää SFS-EN ISO 9001 -standardin asettamat vaatimukset laatukäsikirjalle. Seuraavaksi tietoa kerättiin ja koostettiin keskustelujen sekä yrityksen dokumenttien pohjalta. Laatukäsikirjan osia muokattiin palavereissa standardin vaatimusten mukaisiksi. Samalla myös yrityksen toimintaa yhdenmukaistettiin. Suurena apuna standardin mukaisen käsikirjan tekemisessä oli yrityksen toimihenkilöiden lisäksi Balentor Oy:n konsultti Kert Kenner. Hänen avullaan kokonaisuus saatiin pidettyä koossa ja samalla karsittua pois turha sisältö. Kuitenkin tärkein Kennerin antama tuki laatukäsikirjaa varten oli kokonaisuuden riittävyydestä huolehtiminen sertifiointia ajatellen.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettu sertifiointikelpoinen laatukäsikirja saatiin valmiiksi ja tavoite saavutettiin. Kokonaisprojekti etenee seuraavaksi kohti ulkoista auditointia sekä sertifiointia. Valmistunut laatukäsikirja on vasta lähtökohta laadun parantamiselle ja työ sen saralla on vasta alussa.
Lähtökohtana tälle opinnäytetyölle oli laatia alihankintakonepajalle SFS-EN ISO 9001 -standardin mukainen laatukäsikirja. Tämän pohjalta on tarkoituksena saavuttaa sertifioitu laatujärjestelmä. Sertifioitu laatujärjestelmä mahdollistaa yrityksen selviytymisen kilpailluilla markkinoilla, joilla vaatimus laatusertifikaatista on yhä useammin sääntö kuin poikkeus. Laatujärjestelmäprojektin kokonaistavoitteena on luoda ISO-standardin mukainen laatujärjestelmä ja sertifioida se. Koska projekti on laajamittainen, on tämä opinnäytetyö rajattu koskemaan sertifioitavaa laatukäsikirjaa.
Laatukäsikirjaprojekti voidaan jakaa muutamaan selkeään kokonaisuuteen. Ensin oli tarpeellista tutustua kohdeyritykseen, sen toimintaan ja tapoihin. Lisäksi oli tärkeätä selvittää SFS-EN ISO 9001 -standardin asettamat vaatimukset laatukäsikirjalle. Seuraavaksi tietoa kerättiin ja koostettiin keskustelujen sekä yrityksen dokumenttien pohjalta. Laatukäsikirjan osia muokattiin palavereissa standardin vaatimusten mukaisiksi. Samalla myös yrityksen toimintaa yhdenmukaistettiin. Suurena apuna standardin mukaisen käsikirjan tekemisessä oli yrityksen toimihenkilöiden lisäksi Balentor Oy:n konsultti Kert Kenner. Hänen avullaan kokonaisuus saatiin pidettyä koossa ja samalla karsittua pois turha sisältö. Kuitenkin tärkein Kennerin antama tuki laatukäsikirjaa varten oli kokonaisuuden riittävyydestä huolehtiminen sertifiointia ajatellen.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettu sertifiointikelpoinen laatukäsikirja saatiin valmiiksi ja tavoite saavutettiin. Kokonaisprojekti etenee seuraavaksi kohti ulkoista auditointia sekä sertifiointia. Valmistunut laatukäsikirja on vasta lähtökohta laadun parantamiselle ja työ sen saralla on vasta alussa.