Asiakastyytyväisyysmittarin kehittäminen mielenterveyskuntoutujien asumispalveluyksikön asukkaille
Vähämäki, Anna (2013)
Vähämäki, Anna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158676
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla asumispalveluyksikkö Kultanummen asukkaiden asiakastyytyväisyyttä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan parantaa asumispalvelujen laatua Kultanummessa ja tuottaa asiakastyytyväisyysmittari, jota voidaan käyttää myös tulevaisuudessa asiakastyytyväisyyden mittaamiseen.
Tutkimus oli luonteeltaan pääosin kvantitatiivinen, mutta tutkimuksessa hankittiin myös kvalitatiivista aineistoa avointen kysymysten avulla. Kohderyhmänä olivat asumispalveluyksikön mielenterveyskuntoutuja-asukkaat (n=18). Tutkimusaineisto kerättiin marras-joulukuun 2012 aikana. Vastausprosentti oli 72. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimukseen osallistuneet olivat erityisen tyytyväisiä muun muassa henkilökunnan määrään sekä palveluiden määrään ja laatuun. Tyytymättömyyden kokemukset palveluissa ja ohjauksessa liittyivät muun muassa toiminnan määrään, mahdollisuuteen päättää omista tekemisistä ja fyysisiin olosuhteisiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että mielenterveyskuntoutujat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä asumispalveluyksikön palveluihin ja ohjaukseen. Jatkossa voisi tutkia esimerkiksi sitä, että mikä toiminta asukkaille on mielekästä ja millainen toiminta voisi olla heidän sairautensa kannalta hyödyllistä.
Tutkimus oli luonteeltaan pääosin kvantitatiivinen, mutta tutkimuksessa hankittiin myös kvalitatiivista aineistoa avointen kysymysten avulla. Kohderyhmänä olivat asumispalveluyksikön mielenterveyskuntoutuja-asukkaat (n=18). Tutkimusaineisto kerättiin marras-joulukuun 2012 aikana. Vastausprosentti oli 72. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimukseen osallistuneet olivat erityisen tyytyväisiä muun muassa henkilökunnan määrään sekä palveluiden määrään ja laatuun. Tyytymättömyyden kokemukset palveluissa ja ohjauksessa liittyivät muun muassa toiminnan määrään, mahdollisuuteen päättää omista tekemisistä ja fyysisiin olosuhteisiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että mielenterveyskuntoutujat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä asumispalveluyksikön palveluihin ja ohjaukseen. Jatkossa voisi tutkia esimerkiksi sitä, että mikä toiminta asukkaille on mielekästä ja millainen toiminta voisi olla heidän sairautensa kannalta hyödyllistä.