Myymäläsuunnittelu Kotileipomo Tanniset Oy:lle : palvelumuotoilu myymäläsuunnittelussa
Tanninen, Jutta (2012)
Tanninen, Jutta
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710940
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on suunnitella toimiva myymäläympäristö, joka vastaa sekä
asiakkaan toiveita ja tarpeita että yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita. Työssäni tutkin miten
yritys erottuisi edukseen kilpailijoistaan ja miten myyntiä saadaan lisättyä. Perinteisen
myymäläsuunnittelun rinnalla hyödynnän palvelumuotoilun metodeja ja työkaluja. Työssäni etsin
myymälän ongelmakohdat ja pohdin miten ne voitaisiin ratkaista.
Tutkimuskysymyksiini vastaan laadullisen tutkimuksen avulla. Tiedonhankintamenetelminä
käytän haastattelua, havainnointia, kyselyä ja kirjallista dokumenttiaineistoa. Asiakkaisiin pyrin
tutustumaan kyselyn ja havainnoinnin avulla. Havainnointi ja kysely suoritetaan Kotileipomo
Tanniset myymälässä. Yritykseen ja myymälähenkilökuntaan tutustun haastattelun avulla.
Omien tutkimusteni lisäksi käytän hyödykseni jo olemassa olevia tutkimuksia ja kirjallisuutta.
Työssäni tutustun myymäläsuunnittelun osatekijöihin sekä selvitän miten palvelumuotoilun
avulla myymälämiljööstä voitaisiin saada toimivampi ja houkuttelevampi. Suunnittelun
lähtökohtana liiketoiminnallisesta näkökulmasta on myynnin kasvu ja asiakkaan näkökulmasta
asioinnin helppous. Tuloksena on myymäläsuunnitelma, joka tukee yrityksen tuotteita ja imagoa
sekä ympäristö, jossa asiakkaat viihtyvät.
asiakkaan toiveita ja tarpeita että yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita. Työssäni tutkin miten
yritys erottuisi edukseen kilpailijoistaan ja miten myyntiä saadaan lisättyä. Perinteisen
myymäläsuunnittelun rinnalla hyödynnän palvelumuotoilun metodeja ja työkaluja. Työssäni etsin
myymälän ongelmakohdat ja pohdin miten ne voitaisiin ratkaista.
Tutkimuskysymyksiini vastaan laadullisen tutkimuksen avulla. Tiedonhankintamenetelminä
käytän haastattelua, havainnointia, kyselyä ja kirjallista dokumenttiaineistoa. Asiakkaisiin pyrin
tutustumaan kyselyn ja havainnoinnin avulla. Havainnointi ja kysely suoritetaan Kotileipomo
Tanniset myymälässä. Yritykseen ja myymälähenkilökuntaan tutustun haastattelun avulla.
Omien tutkimusteni lisäksi käytän hyödykseni jo olemassa olevia tutkimuksia ja kirjallisuutta.
Työssäni tutustun myymäläsuunnittelun osatekijöihin sekä selvitän miten palvelumuotoilun
avulla myymälämiljööstä voitaisiin saada toimivampi ja houkuttelevampi. Suunnittelun
lähtökohtana liiketoiminnallisesta näkökulmasta on myynnin kasvu ja asiakkaan näkökulmasta
asioinnin helppous. Tuloksena on myymäläsuunnitelma, joka tukee yrityksen tuotteita ja imagoa
sekä ympäristö, jossa asiakkaat viihtyvät.