Lastenkulttuurikeskus Verson markkinointitutkimus
Karhunen, Hanna (2013)
Karhunen, Hanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811290
Tiivistelmä
Lastenkulttuurilla tarkoitetaan lapsille ja nuorille suunnattuja taide- ja kulttuuripalveluita sekä lasten itse luodun kulttuurin edistämistä. Lastenkulttuurikeskus Verso on verkostomuotoinen 11 kunnan alueella toimiva lastenkulttuurikeskus. Lastenkulttuurikeskus Verson toimintamuotoja on lastenkulttuurin koordinointi ja tiedottaminen, sekä varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja eri tapahtumissa järjestettävät työpajat.
Lastenkulttuurikeskus Verson toiminnan yksi tärkeistä näkökulmista on lastenkulttuurin helppo saavutettavuus. Saavutettavuuden yhtenä esteenä on markkinoinnin ja tiedotuksen tehottomuus. Lastenkulttuurikeskus Verson toiminta rahoitetaan julkisilla varoilla, joten toiminta halutaan saada mahdollisimman kattavaksi ja toiminta näkyväksi. Tästä syystä oikeiden tiedotus- ja markkinointikanavien löytäminen on tärkeää.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oikeat kanavat lastenkulttuurikeskus Verson tapahtumien ja toiminnan markkinoimiselle. Tutkimuksella haluttiin selvittää kuinka eri kohderyhmät tavoitettaisiin, ja millä aikataululla tiedotuksen tulisi tapahtua.
Tutkimuksessa kävi ilmi että lastenkulttuurikeskus Verso ei ole yleisesti tunnettu ja tunnettavuuden eteen tulee tehdä töitä. Kuitenkin vastaajat jotka olivat tietoisia Versosta, olivat tyytyväisiä Verson toimintaan. Tutkimuksen tuloksista kävi selkeästi ilmi, mihin tiedotuskanaviin lastenkulttuurikeskus Verson tulisi jatkossa panostaa. Tiedotuksen ajoittamiseen saatiin myös suuntaa antavat tulokset.
Lastenkulttuurikeskus Verson toiminnan yksi tärkeistä näkökulmista on lastenkulttuurin helppo saavutettavuus. Saavutettavuuden yhtenä esteenä on markkinoinnin ja tiedotuksen tehottomuus. Lastenkulttuurikeskus Verson toiminta rahoitetaan julkisilla varoilla, joten toiminta halutaan saada mahdollisimman kattavaksi ja toiminta näkyväksi. Tästä syystä oikeiden tiedotus- ja markkinointikanavien löytäminen on tärkeää.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oikeat kanavat lastenkulttuurikeskus Verson tapahtumien ja toiminnan markkinoimiselle. Tutkimuksella haluttiin selvittää kuinka eri kohderyhmät tavoitettaisiin, ja millä aikataululla tiedotuksen tulisi tapahtua.
Tutkimuksessa kävi ilmi että lastenkulttuurikeskus Verso ei ole yleisesti tunnettu ja tunnettavuuden eteen tulee tehdä töitä. Kuitenkin vastaajat jotka olivat tietoisia Versosta, olivat tyytyväisiä Verson toimintaan. Tutkimuksen tuloksista kävi selkeästi ilmi, mihin tiedotuskanaviin lastenkulttuurikeskus Verson tulisi jatkossa panostaa. Tiedotuksen ajoittamiseen saatiin myös suuntaa antavat tulokset.