Kuvakäsikirjoituksen merkitys elokuvan suunnittelussa
Träskelin, Oona (2013)
Träskelin, Oona
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911519
Tiivistelmä
Tämä kirjallinen opinnäytetyö käsittelee kuvakäsikirjoitusten käyttöä elokuvan ennakkosuunnittelussa. Se on toinen osa opinnäytetyökokonaisuudesta, johon kuuluu myös opinnäytetyöelokuva. Elokuvassa toimin kuvaajana ja värimäärittelijänä. Ensisijainen lähteeni on opinnäytetyöelokuvan
kuvakäsikirjoitus. Viittaan myös elokuvan tekoprosessiin ja toteutettuihin kuviin.
Ulkopuolisina lähteinä olen käyttänyt aiheeseen liittyviä kirjoja ja sivustoja.
Tässä opinnäytetyössä haluan tuoda esiin kuvakäsikirjoitusten merkityksen elokuvan ennakkosuunnittelussa. Kuvakäsikirjoitukset eivät ole oma taiteenlajinsa, mutta ne ovat usein taitavien kuvittajien käsialaa ja hyödyllisiä eri visuaalisten alojen apuvälineenä.
Kuvakäsikirjoituksia tekivät ennen ensisijaisesti ohjaajat ja kuvaajat, mutta nykyään kuvakäsikirjoituksesta on kehittynyt oma ammattikuntansa. Elokuvan suunnittelun kannalta sekä ohjaajilla, kuvaajilla ja ulkopuolisilla storyboard artisteilla on jokaisella eri lähtökohdat ja valmiudet elokuvan kuvakäsikirjoituksen toteuttamiseen.
Kuvakäsikirjoituksiin suhtaudutaan myös hyvin eri tavoin. Jotkut tekevät ne huolella ja noudattavat niitä kuvausten aikana. Toiset taas tekevät kuvasuunnitelmat vain alustaviksi pohjiksi, joita käytetään apuvälineenä, mutta niitä ei edes pyritä täysin noudattamaan. Kolmas vaihtoehto on, että jätetään kuvakäsikirjoitus kokonaan tekemättä ja käytetään muita apuvälineitä.
Kerron oman elokuvamme Periferian suunnittelusta ja sen toteutuksesta. Elokuva on dystopiseen maailmaan sijoittuva jännityselokuva, jossa vallitsee tiukka valvonta ja sen vastareaktiona syntynyt anarkismi. Kuvasuunnittelulle ei ollut tarpeeksi aikaa, jonka takia elokuvan toteutus kiireisissä kuvauksissa kärsi. Vertailen alkuperäisten kuvakäsikirjoituksen suunnittelukuvia elokuvan lopullisiin
kuviin ja kerron onnistumisien ja epäonnistumisien syitä.
Kaiken kertomani ja esittelemäni perusteella tulen siihen päätelmään, että kuvakäsikirjoitus elokuvan suunnittelun on arvokas apuväline.
kuvakäsikirjoitus. Viittaan myös elokuvan tekoprosessiin ja toteutettuihin kuviin.
Ulkopuolisina lähteinä olen käyttänyt aiheeseen liittyviä kirjoja ja sivustoja.
Tässä opinnäytetyössä haluan tuoda esiin kuvakäsikirjoitusten merkityksen elokuvan ennakkosuunnittelussa. Kuvakäsikirjoitukset eivät ole oma taiteenlajinsa, mutta ne ovat usein taitavien kuvittajien käsialaa ja hyödyllisiä eri visuaalisten alojen apuvälineenä.
Kuvakäsikirjoituksia tekivät ennen ensisijaisesti ohjaajat ja kuvaajat, mutta nykyään kuvakäsikirjoituksesta on kehittynyt oma ammattikuntansa. Elokuvan suunnittelun kannalta sekä ohjaajilla, kuvaajilla ja ulkopuolisilla storyboard artisteilla on jokaisella eri lähtökohdat ja valmiudet elokuvan kuvakäsikirjoituksen toteuttamiseen.
Kuvakäsikirjoituksiin suhtaudutaan myös hyvin eri tavoin. Jotkut tekevät ne huolella ja noudattavat niitä kuvausten aikana. Toiset taas tekevät kuvasuunnitelmat vain alustaviksi pohjiksi, joita käytetään apuvälineenä, mutta niitä ei edes pyritä täysin noudattamaan. Kolmas vaihtoehto on, että jätetään kuvakäsikirjoitus kokonaan tekemättä ja käytetään muita apuvälineitä.
Kerron oman elokuvamme Periferian suunnittelusta ja sen toteutuksesta. Elokuva on dystopiseen maailmaan sijoittuva jännityselokuva, jossa vallitsee tiukka valvonta ja sen vastareaktiona syntynyt anarkismi. Kuvasuunnittelulle ei ollut tarpeeksi aikaa, jonka takia elokuvan toteutus kiireisissä kuvauksissa kärsi. Vertailen alkuperäisten kuvakäsikirjoituksen suunnittelukuvia elokuvan lopullisiin
kuviin ja kerron onnistumisien ja epäonnistumisien syitä.
Kaiken kertomani ja esittelemäni perusteella tulen siihen päätelmään, että kuvakäsikirjoitus elokuvan suunnittelun on arvokas apuväline.