Kauppakeskus Rajalla På Gränsen : Imagotutkimus
Mäkelä, Johanna; Miettunen, Miia (2013)
Mäkelä, Johanna
Miettunen, Miia
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052811418
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, millainen on Kauppakeskus Rajalla På Gränsenin imago asiakkaiden näkökulmasta sekä, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet imagon muodostumiseen. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Kauppakeskus Rajalla På Gränsenille yhdessä Elävä Lappi -hankkeen kanssa.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys rakentuu imagon ja maineen käsitteistä, miten imago ja maine muodostuvat ja mikä merkitys niillä on yrityksen kilpailukyvyn kannalta. Teoriaosassa perehdyimme myös kauppakeskusten rooliin palvelukeskittyminä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena Rajalla På Gränsen
-kauppakeskuksessa. Haastatteluiden tukena käytimme visuaalisia elementtejä, jotka toteutettiin yhdessä Elävä Lappi -hankkeen kanssa.
Tutkimuksen mukaan Kauppakeskus Rajalla På Gränseniä pidetään monipuolisena ja sopivan kokoisena ostospaikkana, jonka liikevalikoimasta löytyy lähes kaikki tarvittava. Asiakkaat kokevat kauppakeskuksen olevan eläväinen tapahtumapaikka, joka tavoittaa kaikenikäiset ihmiset. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaiden kokemukset ovat pääosin positiivisia ja mielikuvat vastaavat todellisuutta.
Opinnäytetyömme teoreettinen viitekehys rakentuu imagon ja maineen käsitteistä, miten imago ja maine muodostuvat ja mikä merkitys niillä on yrityksen kilpailukyvyn kannalta. Teoriaosassa perehdyimme myös kauppakeskusten rooliin palvelukeskittyminä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena Rajalla På Gränsen
-kauppakeskuksessa. Haastatteluiden tukena käytimme visuaalisia elementtejä, jotka toteutettiin yhdessä Elävä Lappi -hankkeen kanssa.
Tutkimuksen mukaan Kauppakeskus Rajalla På Gränseniä pidetään monipuolisena ja sopivan kokoisena ostospaikkana, jonka liikevalikoimasta löytyy lähes kaikki tarvittava. Asiakkaat kokevat kauppakeskuksen olevan eläväinen tapahtumapaikka, joka tavoittaa kaikenikäiset ihmiset. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että asiakkaiden kokemukset ovat pääosin positiivisia ja mielikuvat vastaavat todellisuutta.