Henkilöstöhallinnon toiminnanohjausjärjestelmä esimiestyön tukena : mySAP ERP2005 HCM -portaaliratkaisun rajat ja mahdollisuudet
Satumäki, Tuija (2009)
Satumäki, Tuija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912147876
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe syntyi työelämälähtöisesti ja tavoitteena oli selvittää vastaus kolmeen tutkimusongelmaan: mitä prosesseja henkilöstöhallinnon järjestelmän tulisi esimiesten näkökulmasta tukea, mitä toiminnallisuutta sovelluksessa tulisi olla, jotta näitä prosesseja tuettaisiin sekä miten hyvin valmisohjelmiston portaaliratkaisu vastaa mainittuihin esimiesten tarpeisiin. Työn toimeksiantajana oli teknologia- ja konsultointiyritys Capgemini Finland Oy, jonka toiminta-alueen myötä valmisohjelmistoksi valikoitui SAP-järjestelmän esimiesten itsepalveluportaali Manager’s Self Service.
Työssä sovellettiin teoreettista tietoa henkilöstöhallinnon käsitteistä, tehtävistä, työnjaosta ja henkilöstötyön sisällöstä sekä se liitettiin prosessien näkökulmasta tietojärjestelmän toiminnallisuuteen. Henkilöstöhallintoon liittyvissä teoriaosuuksissa lähteinä käytettiin pääasiassa kirjallisuutta ja artikkeleita, mutta järjestelmän toiminnallisuus kuvattiin järjestelmätoimittajan oman web-pohjaisen dokumentaation avulla. Esimiesten odotukset järjestelmälle selvitettiin haastattelemalla esimiestyössä toimivia. Näkökulman laajennusta tarjosi HR-ammattilaisen haastattelu sekä järjestelmäprojekteissa mukana olleille konsulteille kohdistettu lomakekysely.
Työn tuloksena on selvää, että kaikkiin esimiesten toiveisiin ei valmisohjelmiston standardilla toiminnallisuudella pystytä aukottomasti vastaamaan. Valmiit ratkaisut tukevat eniten yksinkertaisimpia prosesseja, mutta toisaalta järjestelmä tarjoaa myös työkaluja standardiominaisuuksien määrämuotoiseen laajentamiseen. SAP:n valmisratkaisu tarjoaa paljon toiminnallisuuksia ja tukeutuu vahvaan integraatioon järjestelmän osa-aluiden välillä. Prosessitukea on tarjolla eniten silloin, kun SAP:n henkilöstöhallinnon järjestelmä on kokonaisuutena yrityksen käytössä.
Työssä sovellettiin teoreettista tietoa henkilöstöhallinnon käsitteistä, tehtävistä, työnjaosta ja henkilöstötyön sisällöstä sekä se liitettiin prosessien näkökulmasta tietojärjestelmän toiminnallisuuteen. Henkilöstöhallintoon liittyvissä teoriaosuuksissa lähteinä käytettiin pääasiassa kirjallisuutta ja artikkeleita, mutta järjestelmän toiminnallisuus kuvattiin järjestelmätoimittajan oman web-pohjaisen dokumentaation avulla. Esimiesten odotukset järjestelmälle selvitettiin haastattelemalla esimiestyössä toimivia. Näkökulman laajennusta tarjosi HR-ammattilaisen haastattelu sekä järjestelmäprojekteissa mukana olleille konsulteille kohdistettu lomakekysely.
Työn tuloksena on selvää, että kaikkiin esimiesten toiveisiin ei valmisohjelmiston standardilla toiminnallisuudella pystytä aukottomasti vastaamaan. Valmiit ratkaisut tukevat eniten yksinkertaisimpia prosesseja, mutta toisaalta järjestelmä tarjoaa myös työkaluja standardiominaisuuksien määrämuotoiseen laajentamiseen. SAP:n valmisratkaisu tarjoaa paljon toiminnallisuuksia ja tukeutuu vahvaan integraatioon järjestelmän osa-aluiden välillä. Prosessitukea on tarjolla eniten silloin, kun SAP:n henkilöstöhallinnon järjestelmä on kokonaisuutena yrityksen käytössä.